CÄutare Numele cotidianului: Evenimentul Zilei
Era de aĹteptat ca marile reforme Ĺi asumÄri de rÄspundere sÄ se cam termine Ĺi sÄ se intre în dulcele populism de campanie, când nimeni nu-Ĺi mai asumÄ alt risc în afarÄ de, cel mult, acela ca biscuitele aruncat în popor sÄ fie un pic uscÄĹŁel. Unii observatori atenĹŁi Ĺtiau cÄ mai e niĹŁel de garagaĹŁÄ pe o lege importantÄ care vine: cea a asistenĹŁei sociale. Aici, Boc poate fi ciomÄgit din nou, pentru cÄ legea va restructura (adicÄ tÄia) beneficii universale cu care lumea se obiĹnuise. Dar nimeni nu se aĹtepta la cutremurul politic produs de propunerea guvernului de reorganizare administrativ-teritorialÄ. În primul rând, deoarece deranjul este enorm, în toate partidele Ĺi nu numai: nu-i uĹor sÄ te atingi de instituĹŁii precum judeĹŁul Ĺi prefectul, osatura statului român modern de un secol Ĺi jumÄtate. Nu doar cÄ în jurul lor s-au format echipe politice, s-au plÄtit aconto-uri pentru anul electoral 2012 Ĺi s-au consolidat aĹteptÄri, chiar în sânul PDL. ÎnsÄ Ĺi oamenii de rând au dezvoltat ataĹamente Ĺi mândrii locale, oricât de iraĹŁionale ar fi ele, Ĺi au un disconfort dacÄ le spui, de exemplu, cÄ municipiul lor nu va mai fi capitalÄ de fief local, ci doar un oraĹ între altele. AĹtept sÄ vÄd ce formÄ isteric-acutÄ vor lua celebrele rivalitÄĹŁi regionale IaĹi-BacÄu, BraĹov-Sibiu, TimiĹoara- Arad, Cluj-Oradea la auzul veĹtii cÄ doar primele din fiecare pereche vor avea un steag fâlfâind deasupra consiliului ales, iar celelalte vor fi retrogradate în liga secundÄ, fÄrÄ preĹedinte, prefect Ĺi aparatajul politico-administrativ de rigoare clÄdit în jurul acestor funcĹŁii. Personal, cred cÄ miĹcarea nu e rea Ĺi trebuia fÄcutÄ mai demult, cam pe vremea când fostul ministru CosmâncÄ a propus-o, dar premierul NÄstase a puso la frigider, socotind – corect – cÄ PSD de atunci nu avea nimic de câĹtigat din ea, ci doar ĹŁara. Problema e cÄ în contextul actual Ĺi prin modul cum fost propusÄ, reforma administrativ-teritorialÄ are toate Ĺansele sÄ se transforme într-o mare ciulama. În primul rând, din cauzÄ cÄ a fost supraîncÄrcatÄ ca un pom de CrÄciun cu toate beneficiile la care s-au putut gândi guvernul Ĺi preĹedintele BÄsescu. Reforma judeĹŁelor va reduce birocraĹŁia, va accelera absorbĹŁia de fonduri europene, va elimina baronii locali, va crea niĹte partide curate – într-un cuvând, ieri întunericul, azi lumina, ieri înapoierea, azi propÄĹirea. NiĹte trâmbiĹŁaĹi de serviciu, din exces de zel, s-au apucat sÄ spunÄ chiar cÄ desfiinĹŁarea judeĹŁelor Ĺi înfiinĹŁarea de regiuni (dar pe care le vom numi tot judeĹŁe, ca sÄ nu schimbÄm ConstituĹŁia, ceea ce e practic imposibil), ar fi o cerinĹŁÄ a UE pe care cineva a escamotat-o în mod ticÄlos pânÄ acum. Ceea ce e o prostie: evident Comisia UE nu poate Ĺi nici nu impune vreunei ĹŁÄri cum sÄ se organizeze politic, ci doar cere ca programele finanĹŁate de ea sÄ dea rezultate, altfel existând riscul reducerii finanĹŁÄrii (chiar Ĺi aceastÄ sacĹŁiune fiind dificil de aplicat, nematerializatÄ pânÄ acum). În principiu, reforma ar putea genera efecte pozitive, dar nu mecanic Ĺi simplist cum explicÄ iniĹŁiatorii sÄi. În tot cazul, nu reducerea aritmeticÄ birocraĹŁiei este scopul numÄrul unu: Polonia Ĺi Slovacia au creat regiuni înainte de intrarea în UE, dar au pÄstrat Ĺi celelalte douÄ niveluri, adicÄ primÄriile Ĺi districtele (echivalente judeĹŁelor). AdministraĹŁia de fapt a sporit, dar lucrurile fiind mai bine delimitate funcĹŁional, efectul a fost contrabalansat de mai buna funcĹŁionare a proiectelor de anvergurÄ mare Ĺi medie, finanĹŁate Ĺi de UE, dar în primul rând de la bugetul de stat. Aceasta este miza cea mare: proiectele de anvergurÄ regionalÄ au o ĹansÄ de a fi mai bine concepute Ĺi puse în practicÄ la acest nivel. DeĹi, pe de altÄ parte, Ungaria a pÄstrat acelaĹi tip de judeĹŁe reale Ĺi regiuni de dezvoltare fictive cum avem noi, plus primÄrii foarte fragmentate – trei mii Ĺi ceva, ca noi, dar la o ĹŁarÄ de douÄ ori mai micÄ – însÄ deruleazÄ investiĹŁii de toate mÄrimile fÄrÄ probleme, dupÄ cum se conving sistematic românii în trecere pe acolo. SÄ zicem însÄ cÄ noi ÄĹtia suntem, nu ne putem coordona instituĹŁional între judeĹŁe ca ungurii, Ĺi atunci mai bine le desfiinĹŁÄm Ĺi punem Ĺefi peste zone mai mari. Doar cÄ este bolnÄvicioasÄ aceastÄ fixaĹŁie pe fondurile UE, de dragul cÄrora dÄm acum ĹŁara cu fundul în sus. Banii UE sunt bineveniĹŁi, dar nu reprezintÄ aĹa mult în bugetul României cum crede lumea, ci doar vreo 4%. Doar pentru atât nu meritÄ tevatura. Mult mai important este ce facem cu ÄilalĹŁi 96% din bani, cei pur naĹŁionali. DacÄ tot creÄm super-judeĹŁele, echivalente cu o regiune europeanÄ NUTS I, avem curajul sÄ facem o descentralizare ca lumea, precum polonezii, adicÄ drumuri regionale, inclusiv centurile de oraĹe; cÄi ferate suburbane regionale; metroul cedat în sfârĹit BucureĹtiului; universitÄĹŁi regionale; programe sectoriale pe fonduri UE la decizia fiecÄrei regiuni – iar nu ca acum, când toatÄ decizia e la ministere, iar regiunile de dezvoltare sunt un fel de mazete de serviciu pentru ĹŁinut Europa de vorbÄ? CÄ dacÄ atribuĹŁiile rÄmân la fel, harta o putem tÄia oricum, în buline sau carouri, rezultatul va fi acelaĹi. Ĺi mai important, suntem în stare sÄ facem cum trebuie descentralizarea financiarÄ, adicÄ sistemul modern ce finanĹŁeazÄ toate cele de mai sus? Cum trebuie, adicÄ pe contracte transparente, cu formule, Ĺi mai ales ferme, nenegociabile, între guvern Ĺi autoritÄĹŁile regionale, iarÄ nu clientelare, dupÄ muĹchiul Ĺi culoarea preĹedintelui de consiliu? Am petrecut 15 ani de când încercÄm asta cu judeĹŁele iar experimentul a eĹuat: formulele din legi au fost an de an cÄlcate în picioare prin Bugetul de stat Ĺi alocÄri discreĹŁionare, dupÄ cum a tras sforile prin ministere vreun baron de partid. Ĺtiu cÄ desenarea de graniĹŁe cu carioca pe hartÄ Ĺi pÄruiala pe capitale de judeĹŁ este foarte sexy pentru presÄ Ĺi public, deoarece e vizualÄ Ĺi uĹor de înĹŁeles. Ca atare, deja în ultima sÄptÄmânÄ s-au doborât pÄduri pentru a bate apa în piuÄ cu asta. Dar în asemenea proiect de reorganizare politico-teritorialÄ, importantÄ e nu alcÄtuirea Ĺi stema super-judeĹŁelor, nici mÄcar dacÄ o fi vreunul secuiesc, ceea ce mÄ cam îndoiesc. Miza adevÄratÄ o reprezintÄ aceastÄ clarificare a distribuĹŁiei de atribuĹŁii Ĺi venituri pe nivele guvernÄrii, subiect pe care n-am auzit încÄ nimic limpede de la iniĹŁiatorii reformei. |
Centrul de Documentare ISPMN a iniţiat un proiect de monitorizare a presei pe tematica reprezentării minorităţilor naţionale. Ăn cadrul proiectului sunt monitorizate versiunile online ale mai multor cotidiane naţionale, atât ĂŽn limba română cât şi ĂŽn limba maghiară. Ăn munca de colectare a materialelor beneficiem de aportul unui grup de studenţi ai Universităţii Babeş-Bolyai, Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială, fapt ce ne oferă posibilitatea unei dezvoltări continue a bazei noastre de date. Proiectul de monitorizare a presei doreşte să ofere celor interesaţi, posibilitatea de utilizare a acestei baze de date  În viitoare analize. |