Monitorizare de presă

Căutare

Cuvânt cheie

Organ:

Tematica:



Numele cotidianului: Evenimentul Zilei
Anul şi data apariţiei: 28/06/2011
Tematica: reforma regiunilor de dezvoltare
Categoria articolului: editoriale
Autorul articolului: Sorin Ionita
Titlul articolului: Am eşuat cu judeţele. Putem măcar reduce comunele cu un sfert?
Numărul fotografiilor: 1
Acces online: https://www.evz.ro/detalii/stiri/senatul-evz-am-esuat-cu-judetele-putem-macar-reduce-comunele-cu-un-sfert-935641.html


 

 

Muri, deci, în faşă şi tentativa asta de reorganizare, ca şi precedentele: nu doar fără efecte palpabile, dar fără ca măcar să se fi identificat problemele şi soluĹŁiile.

A lipsit un proiect scris, o concepĹŁie de politică publică, ca şi analizele factuale pentru a susĹŁine o dezbatere publică informată cât de cât. S-au vehiculat argumente aiurea: ba că ne cere Comisia o anume structură politico-administrativă pe regiuni; ba că dizolvarea judeĹŁelor în regiuni ar aduce economii masive la buget; ba că principalul necaz al ţării e slaba absorbĹŁie de fonduri UE, de care vinovată în primul rând e administraĹŁia locală şi judeĹŁeană, care trebuie reşapată pentru a nu pierde banii.

Am mai combătut aici mituri urbane de acest tip, născute din provincialismul orgolios şi guraliv în care se întreĹŁin reciproc decidenĹŁii politici şi mass-media, în completă ignorare a datelor sau tendinĹŁelor europene. Ca să mă refer doar la ultimul: România are şapte programe operaĹŁionale, conduse de şapte ministere, prin care se derulează fondurile UE. Din cele şapte, unul singur e la Ministerul Dezvoltării şi, cât de cât, implică autorităţile locale în decizie, iar el are cea mai bună rată de absorbĹŁie dintre toate (deşi proastă prin comparaĹŁie cu programe similare din alte ţări noumembre). Celelalte şase sunt bine centralizate în pumnul păros al ministerelor, unde se aprobă fiecare licitaĹŁie şi chitănĹŁucă. Aici vedem adevărata catastrofă a absorbĹŁiei, cu Transporturile campion absolut (2% în patru ani) şi Ministerul AdministraĹŁiei şi Internelor pe aproape (sub 4%). Prin urmare, fără a pretinde că autorităţile locale mănâncă jar, devine amuzant să vezi miniştri cum arată cu degetul spre judeĹŁe, într-un exerciĹŁiu tipic de râde hârb de oală spartă. Marea hibă a tentativei eşuate de reformă teritorială este că n-a plecat de la probleme spre soluĹŁii ci, dimpotrivă, a avut tot timpul aerul de soluĹŁie aflată în căutarea febrilă a unei probleme care s-o justifice. Şi că n-a ştiut să folosească argumente europene reale pentru legitimare. Dacă ar fi făcut-o, ar fi inclus în pachet toate cele patru mari priorităţi pe care ar trebui să le avem azi, nu doar o parte din ele; şi ar fi arătat cum rezolvările propuse se aşează pe nişte trenduri continentale.

 

 Prioritatea unu ar fi fost în acest sens nu comasarea judeĹŁelor, ci a primăriilor rurale prea mici şi slabe financiar pentru a fi viabile. Din cele 2.860 de comune ale României, doar 23% îşi acoperă măcar cheltuielile salariale din veniturile proprii plus cota partajată de impozit pe venit personal (principalele surse automate la bugetele locale, restul fiind transferuri condiĹŁionate de sus). 685 de comune (24%) au cheltuielile salariale la nivel dublu, triplu sau cvadruplu faţă de această bază de venituri proprii necondiĹŁionate.

 

Aşa stând lucrurile, orice pretenĹŁie de autonomie acum, peste zece sau cincizeci de ani e o glumă, deoarece nu există alte surse majore de venituri care să poată fi cedate la nivel local fără a produce dezechilibre teritoriale puternice, ceea ce crează nevoia de noi instrumente centrale de echilibrare financiară – şi tot aşa, în cerc vicios. Singurul rost al existenĹŁei acestor comune rurale proiectate din start în faliment tehnic, adică dependente de granturile ad-hoc negociate cu judeĹŁul sau ministerele, pare să fie conservarea bazei de clientelism politic în teritoriu.

 

România moştenise 2.680 de comune în 1990; în perioada 2000-2004 s-au creat majoritatea celor noi, cam 150, deşi chiar programul guvernului Năstase prevedea împuĹŁinarea, nu înmulĹŁirea lor. Echipa Năstase-Cosmâncă s-a hotărât atunci să-şi întărească fieful electoral şi numărul de primari nu doar prin migraĹŁie, dar şi prin clonare, cedând presiunilor de jos de a crea noi primării, deşi populaĹŁia totală a României de fapt scădea.

 

Ăstimp, nimeni nu mai făcea asta în Europa. Dimpotrivă, tendinĹŁele în ultimii ani sunt vizibile către coagulare. Danemarca e celebră pentru reforma teritorială de la mijlocul decadei care a împuĹŁinat comunele de la 270 la 98; statele baltice au introdus politici de stimulare prin granturi a fuziunilor (Letonia a redus numărul de la 500 la 100); în criză financiară, Grecia a aplicat programul Kallikratis de reformă, astfel încât anul trecut, din 1034 de comune au mai rămas 325. De o manieră mai graduală, dar în aceeaşi direcĹŁie, Anglia şi Irlanda de Nord elimină consiliile locale mici, Finlanda a făcut obligatorie prin lege gruparea comunelor mărunte pentru furnizarea de servicii în comun. DiscuĹŁii similare se duc în Olanda, Germania şi FranĹŁa, ultima fiind ĹŁara din UE cu cele mai fragmentate comune rurale, dar care prin reforma teritorială din 2010 a introdus şi ea stimulente pentru fuziune în cadrul unor “comune noi" cu atribuĹŁii lărgite.

 

Cam ăsta e peisajul în Uniune. Nu e loc de analizat acum celelalte trei tendinĹŁe la care, dacă am reuşi să ne racordăm, tare bine ne-ar prinde (reforma de - partamen telor – echivalentul judeĹŁelor –; înfiinĹŁarea de zone metropolitane; şi clarificarea statutului capitalei în raport cu districtele sale componente). Dar fuziunea raĹŁională a comunelor rurale şi crearea unor unităţi mai eficiente, care să stea financiar pe picioarele lor, ar da o lovitură mai grea decât desfiinĹŁarea judeĹŁelor baronilor de la orice nivel, inclusiv cel central.

 

  • Despre baza de date

Centrul de Documentare ISPMN a iniţiat un proiect de monitorizare a presei pe tematica reprezentării minorităţilor naţionale. În cadrul proiectului sunt monitorizate versiunile online ale mai multor cotidiane naţionale, atât ĂŽn limba română cât şi ĂŽn limba maghiară.

În munca de colectare a materialelor beneficiem de aportul unui grup de studenţi ai Universităţii Babeş-Bolyai, Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială, fapt ce ne oferă posibilitatea unei dezvoltări continue a bazei noastre de date.

Proiectul de monitorizare a presei doreşte să ofere celor interesaţi, posibilitatea de utilizare a acestei baze de date  În viitoare analize.