CÄutare Numele cotidianului: Evenimentul Zilei
Muri, deci, în faĹÄ Ĺi tentativa asta de reorganizare, ca Ĺi precedentele: nu doar fÄrÄ efecte palpabile, dar fÄrÄ ca mÄcar sÄ se fi identificat problemele Ĺi soluĹŁiile. A lipsit un proiect scris, o concepĹŁie de politicÄ publicÄ, ca Ĺi analizele factuale pentru a susĹŁine o dezbatere publicÄ informatÄ cât de cât. S-au vehiculat argumente aiurea: ba cÄ ne cere Comisia o anume structurÄ politico-administrativÄ pe regiuni; ba cÄ dizolvarea judeĹŁelor în regiuni ar aduce economii masive la buget; ba cÄ principalul necaz al ĹŁÄrii e slaba absorbĹŁie de fonduri UE, de care vinovatÄ în primul rând e administraĹŁia localÄ Ĺi judeĹŁeanÄ, care trebuie reĹapatÄ pentru a nu pierde banii. Am mai combÄtut aici mituri urbane de acest tip, nÄscute din provincialismul orgolios Ĺi guraliv în care se întreĹŁin reciproc decidenĹŁii politici Ĺi mass-media, în completÄ ignorare a datelor sau tendinĹŁelor europene. Ca sÄ mÄ refer doar la ultimul: România are Ĺapte programe operaĹŁionale, conduse de Ĺapte ministere, prin care se deruleazÄ fondurile UE. Din cele Ĺapte, unul singur e la Ministerul DezvoltÄrii Ĺi, cât de cât, implicÄ autoritÄĹŁile locale în decizie, iar el are cea mai bunÄ ratÄ de absorbĹŁie dintre toate (deĹi proastÄ prin comparaĹŁie cu programe similare din alte ĹŁÄri noumembre). Celelalte Ĺase sunt bine centralizate în pumnul pÄros al ministerelor, unde se aprobÄ fiecare licitaĹŁie Ĺi chitÄnĹŁucÄ. Aici vedem adevÄrata catastrofÄ a absorbĹŁiei, cu Transporturile campion absolut (2% în patru ani) Ĺi Ministerul AdministraĹŁiei Ĺi Internelor pe aproape (sub 4%). Prin urmare, fÄrÄ a pretinde cÄ autoritÄĹŁile locale mÄnâncÄ jar, devine amuzant sÄ vezi miniĹtri cum aratÄ cu degetul spre judeĹŁe, într-un exerciĹŁiu tipic de râde hârb de oalÄ spartÄ. Marea hibÄ a tentativei eĹuate de reformÄ teritorialÄ este cÄ n-a plecat de la probleme spre soluĹŁii ci, dimpotrivÄ, a avut tot timpul aerul de soluĹŁie aflatÄ în cÄutarea febrilÄ a unei probleme care s-o justifice. Ĺi cÄ n-a Ĺtiut sÄ foloseascÄ argumente europene reale pentru legitimare. DacÄ ar fi fÄcut-o, ar fi inclus în pachet toate cele patru mari prioritÄĹŁi pe care ar trebui sÄ le avem azi, nu doar o parte din ele; Ĺi ar fi arÄtat cum rezolvÄrile propuse se aĹeazÄ pe niĹte trenduri continentale.
Prioritatea unu ar fi fost în acest sens nu comasarea judeĹŁelor, ci a primÄriilor rurale prea mici Ĺi slabe financiar pentru a fi viabile. Din cele 2.860 de comune ale României, doar 23% îĹi acoperÄ mÄcar cheltuielile salariale din veniturile proprii plus cota partajatÄ de impozit pe venit personal (principalele surse automate la bugetele locale, restul fiind transferuri condiĹŁionate de sus). 685 de comune (24%) au cheltuielile salariale la nivel dublu, triplu sau cvadruplu faĹŁÄ de aceastÄ bazÄ de venituri proprii necondiĹŁionate.
AĹa stând lucrurile, orice pretenĹŁie de autonomie acum, peste zece sau cincizeci de ani e o glumÄ, deoarece nu existÄ alte surse majore de venituri care sÄ poatÄ fi cedate la nivel local fÄrÄ a produce dezechilibre teritoriale puternice, ceea ce creazÄ nevoia de noi instrumente centrale de echilibrare financiarÄ – Ĺi tot aĹa, în cerc vicios. Singurul rost al existenĹŁei acestor comune rurale proiectate din start în faliment tehnic, adicÄ dependente de granturile ad-hoc negociate cu judeĹŁul sau ministerele, pare sÄ fie conservarea bazei de clientelism politic în teritoriu.
România moĹtenise 2.680 de comune în 1990; în perioada 2000-2004 s-au creat majoritatea celor noi, cam 150, deĹi chiar programul guvernului NÄstase prevedea împuĹŁinarea, nu înmulĹŁirea lor. Echipa NÄstase-CosmâncÄ s-a hotÄrât atunci sÄ-Ĺi întÄreascÄ fieful electoral Ĺi numÄrul de primari nu doar prin migraĹŁie, dar Ĺi prin clonare, cedând presiunilor de jos de a crea noi primÄrii, deĹi populaĹŁia totalÄ a României de fapt scÄdea.
Ästimp, nimeni nu mai fÄcea asta în Europa. DimpotrivÄ, tendinĹŁele în ultimii ani sunt vizibile cÄtre coagulare. Danemarca e celebrÄ pentru reforma teritorialÄ de la mijlocul decadei care a împuĹŁinat comunele de la 270 la 98; statele baltice au introdus politici de stimulare prin granturi a fuziunilor (Letonia a redus numÄrul de la 500 la 100); în crizÄ financiarÄ, Grecia a aplicat programul Kallikratis de reformÄ, astfel încât anul trecut, din 1034 de comune au mai rÄmas 325. De o manierÄ mai gradualÄ, dar în aceeaĹi direcĹŁie, Anglia Ĺi Irlanda de Nord eliminÄ consiliile locale mici, Finlanda a fÄcut obligatorie prin lege gruparea comunelor mÄrunte pentru furnizarea de servicii în comun. DiscuĹŁii similare se duc în Olanda, Germania Ĺi FranĹŁa, ultima fiind ĹŁara din UE cu cele mai fragmentate comune rurale, dar care prin reforma teritorialÄ din 2010 a introdus Ĺi ea stimulente pentru fuziune în cadrul unor “comune noi" cu atribuĹŁii lÄrgite.
Cam Ästa e peisajul în Uniune. Nu e loc de analizat acum celelalte trei tendinĹŁe la care, dacÄ am reuĹi sÄ ne racordÄm, tare bine ne-ar prinde (reforma de - partamen telor – echivalentul judeĹŁelor –; înfiinĹŁarea de zone metropolitane; Ĺi clarificarea statutului capitalei în raport cu districtele sale componente). Dar fuziunea raĹŁionalÄ a comunelor rurale Ĺi crearea unor unitÄĹŁi mai eficiente, care sÄ stea financiar pe picioarele lor, ar da o loviturÄ mai grea decât desfiinĹŁarea judeĹŁelor baronilor de la orice nivel, inclusiv cel central.
|
Centrul de Documentare ISPMN a iniţiat un proiect de monitorizare a presei pe tematica reprezentării minorităţilor naţionale. Ăn cadrul proiectului sunt monitorizate versiunile online ale mai multor cotidiane naţionale, atât ĂŽn limba română cât şi ĂŽn limba maghiară. Ăn munca de colectare a materialelor beneficiem de aportul unui grup de studenţi ai Universităţii Babeş-Bolyai, Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială, fapt ce ne oferă posibilitatea unei dezvoltări continue a bazei noastre de date. Proiectul de monitorizare a presei doreşte să ofere celor interesaţi, posibilitatea de utilizare a acestei baze de date  În viitoare analize. |