Căutare Numele cotidianului: Jurnalul Naţional
La 20 februarie 1856 a fost promulgată Legea pentru desfiinţarea robiei în cazul ţiganilor particulari, aflaţi în proprietatea boierilor. Un document, ca multe altele, în care termenul folosit era ţigan, şi nu rom. Dezrobirea ţiganilor a fost o componentă importantă a modernizării sociale a principatelor române, fiind practic prima mare reformă socială a principatelor. Potrivit site-ului divers.ro, dedicat minorităţilor etnice, cea mai timpurie atestare documentară privind existenţa ţiganilor pe teritoriul ţărilor române datează din 1385, într-un act emis de domnul Ţării Româneşti Dan I, care dăruieşte Mănăstirii Tismana mai multe posesiuni, printre care şi 40 de sălaşe de ţigani. În Moldova, ţiganii sunt amintiţi prima dată în 1428, când Alexandru cel Bun dăruieşte Mănăstirii Bistriţa 31 de sălaşe de ţigani şi 12 bordeie de tătari. De asemenea, mai sunt amintiţi ţiganii mănăstirilor Visnevati (1429) şi Moldoviţa (1434). În Transilvania, prima informaţie despre prezenţa ţiganilor se referă la Ţara Făgăraşului. În timpul lui Mircea cel Bătrân, boierul Costea stăpânea satele Vistea de Jos, Vistea de Sus şi jumătate din Arpaşul de Jos, precum şi 17 ţigani de cort. În ceea ce priveşte sosirea ţiganilor pe teritoriul ţărilor române istoriografia română reprezentată de Nicolae Iorga, dar şi de alţi istorici români, face referire la faptul că ţiganii au venit în principatele române o dată cu invazia mongolă din 1241-1242. În cursul Evului Mediu, ţiganii din statele româneşti au reprezentat o importantă categorie socială. Fie că era vorba de ţiganii robi domneşti, robi mănăstireşti sau robi boiereşti, delimitarea categoriilor de ţigani era realizată în funcţie de apartenenţa la stăpân. Ţiganii erau departe de a constitui o populaţie omogenă, însă atât documentele interne ale Ţării Româneşti şi Moldovei, dar şi relatările călătorilor străini care au luat contact cu realităţile din statele româneşti prezentau două tipuri de ţigani, sedentari, care locuiau şi munceau pe moşia sau la curtea domnească sau a stăpânilor lor, şi ţigani nomazi. Ideea emancipării ţiganilor a fost îmbrăţişată şi susţinută prin diferite articole sau studii la începutul secolului al XIX-lea de reprezentanţi de seamă ai iluminismului românesc printre care: Mihail Kogălniceanu, Cezar Bolliac, Alecu Russo, Ion Heliade Rădulescu, Vasile Alecsandri Gheorghe Asachi. Regulamentele Organice adoptate în Ţara Românească şi Moldova în 1831 au menţinut robia ţiganilor, necontestată la nivelul factorilor politici. Reglementările care intervin îi privesc doar pe ţiganii statului, iar prin articolul 67 şi 95 din Regulamentul Organic al Ţării Româneşti şi articolul 79 din Regulamentul Organic al Moldovei, ţiganii statului trebuie să îndeplinească aceleaşi obligaţii fiscale ca şi oamenii liberi. De asemenea, conform articolului 95 al Regulamentului Organic din Ţara Românească şi articolului 86 al celui din Moldova este subliniată ideea sedentarizării ţiganilor, pentru lichidarea nomadismului şi încadrarea lor într-un sector agricol sau meşteşugăresc. Adunarea Obştească Extraordinară din Ţara Românească a adoptat, în 1831, "Regulamentul privind îmbunătăţirea soartei ţiganilor statului" care urmărea statornicirea ţiganilor şi deprinderea lor cu munca pământului. După modelul acestui document, Adunarea Moldoveană a adoptat un "Regulament pentru statornicirea ţiganilor", ca o anexă a Regulamentului Organic. Documentul promova aşezarea ţiganilor statului pe moşiile particulare, aceştia obţinând astfel o serie de scutiri fiscale. În 1834, Ion Câmpineanu i-a eliberat din robie pe ţiganii săi, pe care-i moştenise de la părinţi. Ideea emancipării ţiganilor a început să prindă contur, deşi fapta sa nu a avut un ecou similar printre ceilalţi boieri proprietari de ţigani. Cronologia măsurilor de dezrobire 28 august/9 septembrie 1843. Dispoziţia circulară a Ministerului Treburilor din Lăuntru al Ţării Româneşti, prin care proprietarii de ţigani erau obligaţi ca în termen de 18 luni să se îngrijească de "statornicia ţiganilor nomazi în aşezări şi în case, fie pe propriile moşii, fie pe alte altora". Cei găsiţi după un an şi jumătate umblând prin ţară urmau să fie aşezaţi de către autorităţi pe domenii ale statului. 11/23 februarie 1847. La propunera domnitotrului Gheorghe Bibescu, Adunarea Obştească a Ţărilor Române a adoptat o Lege prin care erau eliberaţi din robie, fără nici un fel de despăgubire, "ţiganii Mitropoliei şi episcopiilor, mănăstirilor, matocurilor bisericeşti şi ai oricăror alte aşezăminte publice". 9/21 iunie 1848. În Proclamaţia de la Islaz a revoluţionarilor munteni era menţionat un articol privind "emanciparea robilor ţigani, fără nici un fel de despăgubire". 26 iunie/8 iulie 1848. Guvernul Provizoriu de la Bucureşti a decretat "eliberarea robilor ţigani ai boierilor, începând cu data de 10/22 iulie 1848". 22 noiembrie/4 decembrie 1850. Domnitorul Barbu Ştirbei a interzis prin Ofis ca "familiile de ţigani să mai fie despărţite prin donaţii sau vânzare; Ofisul interzicea, de asemenea, vânzările de ţigani sub patru membri (atunci când era vorba de una până la trei familii). În cazurile respective, proprietarii particulari erau "obligaţi să se adreseze Visteriei care-i răscumpăra şi-i punea în libertate". 8/20 februarie 1856. Decretată legiuirea pentru emanciparea ţiganior din Ţara Românească. S-a desfiinţa robia ţiganilor aparţinând proprietarilor particulari, cu despăgubire de 10 galbeni pentru fiecare persoană, plătită eşalonat în mai mulţi ani. Ţiganii erau obligaţi să se statornicească, fiindu-le interzisă strămutarea pe o perioadă de 10 ani (două perioade fiscale a cinci ani fiecare). Moldova August 1848. Mihail Kogălniceau a elaborat programul revoluţionar intitulat "Dorinţele Partidei Naţionale în Moldova", ce cuprindea un articol referitor la "desfiinţarea robiei ţiganilor". 10/22 decembrie 1855. Adunarea Obştească a Moldovei şi domnitorul Grigore Al. Ghica au adoptat "Legea pentru desfiinţarea robiei şi regularizarea despăgubirii şi trecerea emancipaţilor la dare către stat". Ţiganii aflaţi în proprietăţile private erau eliberaţi din robie, cu drept de strămutare de pe o moşie pe alta. Despăgubirea proprietarilor se fixa la 8-4 galbeni de persoană, în funcţie de categorii - lingurari, respectiv lăieşii. "Invalizii şi sugarii" erau exceptaţi de la despăgubire. "O dezbatere extrem de utilă"
|
Centrul de Documentare ISPMN a iniţiat un proiect de monitorizare a presei pe tematica reprezentării minorităţilor naţionale. În cadrul proiectului sunt monitorizate versiunile online ale mai multor cotidiane naţionale, atât în limba română cât şi în limba maghiară. În munca de colectare a materialelor beneficiem de aportul unui grup de studenţi ai Universităţii Babeş-Bolyai, Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială, fapt ce ne oferă posibilitatea unei dezvoltări continue a bazei noastre de date. Proiectul de monitorizare a presei doreşte să ofere celor interesaţi, posibilitatea de utilizare a acestei baze de date în viitoare analize. |