Bucuriile şi patimile micii cântăreţe de geniu Mădălina Lefter în ţară şi în Peninsulă Juriul de specialitate RAI al concursului "Ti lascio una canzone" ("Îţi las un cântec") a declarat-o miercuri seară câştigătoare pe Mădălina Lefter, însă a contat votul telefonic al italienilor, care, în mod firesc şi patriotic, au optat pentru un băieţel din peninsulă. Toată lumea a ştiut însă că adevăratul câştigător a fost Mădălina. "Cum e firesc, nu ne aşteptam să o voteze italienii, dar melodia sa a fost desemnată câştigătoare de juriul format din oameni de muzică, aşa că suntem cu toţii fericiţi", a spus Cristian Lefter, tatăl fetiţei. De altfel, atât ea, cât şi părinţii şi profesoara sa de la Iaşi, Gabriela Nechita, au considerat evenimentul un triumf, punctul de plecare pentru o carieră în ascensiune, în străinătate, căci în România, atât autorităţile, cât şi specialiştii în domeniu i-au băgat beţe în roate. Singura instituţie din ţară care i-a întins o mână de ajutor a fost postul Antena 1, care a cooptat-o în cadrul unei emisiuni de succes. A fost seara emoţiilor, cea mai grea, după alte etape în care românca noastră a învins în trei rânduri, fiind considerată cea mai bună concurentă încă de pe parcursul competiţiei. Mădălina a fost singura străină din concurs, fapt unic în istoria emisiunii. Ea a concurat alături de alţi peste 30 de competitori italieni, calificându-se în finală. Însă până să ajungă aici adolescenta de 12 ani a trebuit să lupte foarte mult. La un moment dat chiar cu ura italienilor, dar şi cu indiferenţa autorităţilor române care nu au ajutat-o în nici un fel în ultimii ani. În Italia, Mădălina a fost însoţită doar de mama ei, tatăl, Cristian Lefter, fiind prezent acolo doar pentru scurt timp. Fetiţa a fost atât de îndrăgită încă înainte de a se termina concursul, încât Dionne Warwich, când a plecat din studiourile RAI, a lăsat vorbă dirijorului că ar dori să promoveze fetiţa româncă şi în SUA. Concursul "Îţi las un cântec" este deosebit de apreciat în Italia, iar de-a lungul celor patru ediţii anuale a creat vedete. În ciuda faptului că nu l-a câştigat, de acum înainte, pentru Mădălina, porţile spre afirmare sunt deschise. Mădălina fusese deja desemnată câştigătoare până miercuri seară în trei episoade ale concursului. "De fiecare dată, ca şi în seara marii finale, publicul a contat în proporţie de 50%", spune prof. Gabriela Nechita, cea care se ocupă de fetiţă la Iaşi. Aşa am aflat că atât Leonardo de Amicis, dirijorul orchestrei RAI, cât şi echipa de la Ballandi Production, o faimoasă firmă de producţie a televiziunii italiene, au îndrăgit-o extraordinar de mult pe Mădălina. Contractul cu RAI prevede să meargă şi în două turnee în SUA, în martie şi iunie 2011. Povestea ascensiunii şi patimilor Mădălinei până şi la concurs am aflat-o pe larg de la profesoara Gabriela Nechita, dar şi de la tatăl fetiţei. Voce comparabilă cu a lui Whitney Houston. Profesoara de la Iaşi a fetiţei a avut şi ea emoţii în timpul ultimei faze, cea mai importantă. Ea spune că Mădălina, la numai 12 ani, se poate compara cu vedetele de la noi şi chiar de peste hotare: "Vocea Mădălinei nu seamănă cu a nimănui, are un caracter de unicitate. Dacă pui cinci înregistrări cu cinci soliste diferite, vocea Mădălinei se distinge clar. Ca intensitate şi emoţie s-ar asemăna cu Whitney Houston, dar ca timbru nu. Pentru că este atât de deosebită, cu siguranţă va avea un viitor extraordinar, mai ales dacă vocea ei se va maturiza la fel cum am observat eu în ultimii cinci ani. Încă de când a venit la mine, la 7 ani, am observat că vocea ei era de adolescentă, cu toate că atunci era un copilaş. Are o întindere vocală bună, dar valoarea sa constă în capacitatea extraordinară de a reda melodii dificile din repertoriul românesc şi internaţional într-un mod cu totul impresionant şi aparte". Însă Mădălina a avut mult de pătimit atât până să ajungă să semneze contractul cu televiziunea RAI, cât şi în timpul concursului din Italia, când a avut loc incidentul "Hăhăianu". Când a murit românca lovită de un italian au apărut animozităţi. Era între două etape ale concursului. "Era în Italia când s-a întâmplat. A observat priviri care au făcut-o să se simtă stânjenită şi atât ea, cât şi mama ei s-au speriat, însă cei de la RAI au susţinut-o. A spus că, la un moment dat, aşteptau la aeroport, pe scaune, şi a observat că, în timp ce vorbea cu mama ei în româneşte, omul de lângă ele s-a uitat lung la ele, s-a ridicat şi a plecat", a povestit profesoara. Dacă înainte de incidentul Hăhăianu toţi se opreau şi se pozau cu Mădălina, iar doamnele plângeau de emoţie, după aceea, o perioadă, acest lucru nu s-a mai întâmplat. Apoi, lucrurile au revenit la normal, dar, chiar şi aşa, au mai fost probleme. De exemplu, ea şi mama ei au fost jignite în modul cel mai grosolan pe Youtube, ba chiar au fost făcute prostituate. "Mădălina nu s-a descurajat. Este o fire extraordinar de puternică, iar părinţii au încercat s-o protejeze, aşa că n-o mai lasă să umble pe Youtube. Ea a învăţat în cele 11 săptămâni cât a făcut naveta în Italia limba peninsularilor", a spus profesoara Nichita. Tătăl Mădălinei a ajuns şi el în Italia după incidentul cu Maricica Hăhăianu şi după ce soţia şi fiica sa au fost jignite. "Presupunem că a fost cineva dintre părinţii concurenţilor, pentru că Mădălina tocmai câştigase a şaptea ediţie a concursului. Era vorba despre imaginea României şi erau vreo două comentarii în care erau făcute prostituate", spune tatăl fetiţei. Acesta şi-a amintit cum a început Mădălina cariera în muzică de la 4 ani. La grădiniţă, educatoarea a observat că are o voce diferită de toţi ceilalţi copii. "Ne-a încurajat să mergem cu ea la un specialist. La început a fost ca o joacă, noi am dus-o şi ea ne-a surprins, a evoluat foarte bine. Tot ce face este din pasiune şi plăcere, noi nu i-am impus, dar munceşte, că nimeni n-ar reuşi fără râvnă. Repetă acasă, dar şi cu profesoara la Palatul Copiilor", spune tatăl. Au urmat apoi premii naţionale şi internaţionale care au culminat cu acest contract cu RAI. După primele evoluţii în Italia, televiziunile au început să se bată pe ea. "Cei de la Canal Cinque au vrut să o despartă de RAI spunând că îi acoperă daunele de până la 100.000 de euro dacă rupe contractul, dar ea şi familia au hotărât să refuze această ofertă." Indiferenţa autorităţilor. În ţara natală însă, Mădălina n-a avut parte de nici un fel de sprijin, ba, dimpotrivă, a fost adeseori şicanată. Autorităţile româneşti la toate nivelurile, chiar dacă au fost contactate, au refuzat să o sprijine material şi moral. Aşa a ratat Mădălina participarea la un faimos concurs din SUA - American Got Talent -, unde a fost acceptată după ce a trecut de calificare şi de câteva etape preliminare. Aceasta ar fi fost o rampă de lansare fantastică, dar n-a avut parte de sprijin, deşi a primit atâtea premii şi a adus faimă României în lume. "Cred foarte mult în steaua Mădălinei, cred că acest copil este excepţional, este un geniu muzical, aşa că românii şi România ar trebui să se preocupe mai mult de ea, să fie mai conştienţi de valoarea ei. Copilul acesta a bătut la multe uşi care i s-au închis în nas, s-a confruntat cu multă răutate şi invidie în propria ţară, a fost la multe festivaluri la care nu a fost recompensată cum merita. Fetiţa asta se ducea şi cânta cel mai bine din festival şi venea acasă cu menţiune, iar copii mult mai puţin competenţi urcau pe podium. Depinde cine era în juriu, Mădălina nu e un copil să meargă cu plicuri, sacoşe, sarsanale. La noi predomină corupţia, dar părinţii Mădălinei nu au ce să dea şi, chiar dacă ar avea, tot nu s-ar compromite, fiindcă au coloană vertebrală. Concursurile sunt tarate în proporţie de 99%, iar membrii unor jurii favorizează fără a ierarhiza corect. Dau la copilul de 9 nota 10, iar Mădălinei, care e de 10, îi dau mai puţin", a mai spus prof. Nechita. Mădălina Lefter are o voce pe care profesoara ei o compară cu cea a lui Whitney Houston.
|
Centrul de Documentare ISPMN a iniţiat un proiect de monitorizare a presei pe tematica reprezentării minorităţilor naţionale. În cadrul proiectului sunt monitorizate versiunile online ale mai multor cotidiane naţionale, atât în limba română cât şi în limba maghiară.
În munca de colectare a materialelor beneficiem de aportul unui grup de studenţi ai Universităţii Babeş-Bolyai, Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială, fapt ce ne oferă posibilitatea unei dezvoltări continue a bazei noastre de date.
Proiectul de monitorizare a presei doreşte să ofere celor interesaţi, posibilitatea de utilizare a acestei baze de date în viitoare analize.
|