De câtÄva vreme am început sÄ bÄnuiesc cÄ imigraĹŁia românilor în Italia e pe cale de a intra într-o fazÄ nouÄ. În sensul cÄ începe încet, timid sÄ iasÄ la suprafaĹŁÄ cealaltÄ faĹŁÄ a românilor, cea curatÄ. De fapt e aproape firesc: rÄul se vede totdeauna mai repede, binele mai încet. De fiecare datÄ când se mai întâmplÄ o fÄrÄdelege în care sÄ fie implicat un român, colegii jurnaliĹti mi-au cerut lÄmuriri despre români. Ĺi de fiecare datÄ le-am rÄspuns cÄ majoritatea nu erau cei despre care vorbea presa. Îi întrebam, la rândul meu, dacÄ ei Ĺi-ar da copiii, bÄtrânii Ĺi cheile caselor pe mâna unor cÄpcÄuni. Nu, fireĹte. Tocmai. FiindcÄ românii sunt "alĹŁii". Sunt cei despre care presa nu scrie, cei care au încrederea totalÄ a italienilor. AceĹtia sunt "cei mulĹŁi", nu derbedeii, beĹŁivanii Ĺi tâlharii despre care se scria în ziare Ĺi care împroĹcau noroi pe obrazul tuturor românilor invizibili. În ultima vreme însÄ încep sÄ aud, din ce în ce mai des, altfel de întâmplÄri. În primul rând, luni în Ĺir am tot primit înĹtiinĹŁÄri cÄ se înfiinĹŁase încÄ o asociaĹŁie de români. AsociaĹŁii culturale, bisericeĹti, sociale, profesionale, de tot felul. Lista mea a ajuns deja la numÄrul 70. Acum, asociaĹŁiile acestea - sau, individual, românii - încep sÄ facÄ, sÄ propunÄ câte ceva. Pare cÄ s-ar pune la cale Ĺi aici o "miĹcare de rezistenĹŁÄ" împotriva preconceptelor. În fond însÄ, cred cÄ e vorba despre ceva mai profund: românii de aici pun bazele existenĹŁei lor viitoare, în care, în afarÄ de muncÄ, sÄ existe Ĺi un substrat cultural Ĺi social legat de propriile rÄdÄcini. Înainte nu era vreme de aĹa ceva, exista o singurÄ prioritate: supravieĹŁuirea. Zilele trecute eram la Faenza, un week-end la prieteni români vechi - adicÄ sosiĹŁi înainte de 1989. MÄ aĹteptau cu mititei Ĺi salam de Sibiu. "AĹŁi fost acasÄ?", m-am mirat. Nu. FuseserÄ la magazinul de dupÄ colĹŁ. Uluire: înĹŁeleg sÄ fie magazin românesc la Milano, Torino Ĺi Roma, dar la Faenza? CâĹŁi români sÄ fie la Faenza? Ei, poftim, la Faenza - unde sunt în jur de 50.000 de locuitori - românii sunt suficient de mulĹŁi ca sÄ aibÄ nevoie de un magazin cu lucruri "de-ale noastre". Inclusiv murÄturi, iaurt, crenvurĹti Ĺi bere Ursus. MÄ întâlnesc cu proprietarul magazinului, îl întreb dacÄ vrea sÄ ne vorbeascÄ despre magazinul sÄu. Sigur cÄ voia, dar magazinele erau douÄ, nu unul. Al doilea îl ĹŁine soĹŁia, Ĺi e la vreo 15 kilometri, la Lugo, localitate cu vreo 30.000 de locuitori. Domnul Valentin Toma îmi oferÄ un suc românesc de afine Ĺi ne aĹezÄm la povestit. "Am plecat din România în 1990 sÄ-mi cumpÄr o maĹinÄ." Asta voia - sÄ gÄseascÄ repede ceva de lucru, sÄ strângÄ ceva bani, sÄ-Ĺi cumpere maĹinÄ Ĺi sÄ se întoarcÄ acasÄ. "Care a fost prima impresie în Italia?", îl întreb. "Mi-au dat lacrimile într-un supermarket. Prea multe bunÄtÄĹŁi", ĹopteĹte jenat. "Nu mai ieĹisem nicÄieri în lume Ĺi la noi de abia ieĹisem de la cozile rÄposatului." Ĺi? Ĺi apoi? Ĺi apoi lucrurile au început sÄ se înĹiruie. În Italia a cÄutat un fost coleg de muncÄ (lucrase într-o fabricÄ) care, de cum l-a vÄzut, l-a întrebat dacÄ avea bilet de tren dus-întors. "Am înĹŁeles imediat", a zâmbit domnul Toma, "trebuia sÄ mÄ bazez doar pe mine însumi. Cât am stat la Roma am dormit Ĺi la garÄ, pe cartoane, dar dimineaĹŁa mÄ spÄlam cum puteam, sÄ pot cÄuta de lucru." A acceptat orice muncÄ, a fÄcut de toate. Orice. La cules de fructe ziua, la un restaurant seara. A strâns banii, Ĺi-a cumpÄrat maĹinÄ Ĺi s-a întors în ĹŁarÄ hotÄrât sÄ facÄ "ceva" cu banii pe care îi adunase. "Am fost Ĺocat", a spus dupÄ un moment de tÄcere. "Lumea de afarÄ te face sÄ îĹŁi schimbi repede felul de a gândi, felul de a munci, felul de a te purta." În România s-a lovit de birocraĹŁie, de invidie, de gheme încâlcite de legi Ĺi regulamente. A reuĹit doar sÄ piardÄ banii atât de trudiĹŁi. DupÄ câteva luni de încercÄri deĹarte Ĺi-a luat soĹŁia Ĺi copilul Ĺi s-au întors în Italia. Au muncit amândoi, ea la o fabricÄ de conserve de fructe, "unde Ĺi-a nenorocit spatele la bandÄ rulantÄ", iar el, ca Ĺi prima datÄ, orice, oricât: demolÄri auto, fabrica de hârtie, cabluri electrice. Ani în Ĺir, fÄrÄ rÄgaz. "Nu credeam cÄ se poate munci în halul Ästa", mÄrturiseĹte. "Dar în România, oricât am fi muncit, din muncÄ cinstitÄ nu am fi reuĹit sÄ facem ce am fÄcut aici", adaugÄ. Într-adevÄr, în 2007, dupÄ intrarea României în UE, au reuĹit sÄ îĹŁi împlineascÄ visul Ĺi sÄ deschidÄ primul magazin. ClienĹŁii? În proporĹŁie de 90% sunt români Ĺi moldoveni. Italienii intrÄ din curiozitate sau ca sÄ cumpere ceva când merg în vizitÄ la prieteni români. "AĹŁi avut probleme de intoleranĹŁÄ sau rasism?", întreb. Nu, nici o problemÄ, fiindcÄ italienii "Ĺtiu sÄ facÄ deosebirea". Îmi spune însÄ, dezolat, cÄ probleme are acasÄ, în România, unde un concediu îl costÄ prea mult. Ĺi pentru magazin are greutÄĹŁi de tot felul - de CrÄciun, furnizorii din patrie i-au trimis cozonaci mucegÄiĹŁi, calitatea nu este niciodatÄ la fel, produsele ba se gÄsesc, ba nu se gÄsesc, bref, "la noi nu Ĺtiu sÄ facÄ Ĺi sÄ pÄstreze o clientelÄ". Dl Toma vorbeĹte despre lipsurile României cu necaz, dÄ din cap. Firma magazinului însÄ îi contrazice pesimismul: inscripĹŁia "Made in Romania" e tricolorÄ Ĺi în magazin totul vorbeĹte, cu drag Ĺi dor, despre ĹŁarÄ. "Nu vÄ mai întoarceĹŁi", încerc. "Ne-am fi întors", mÄ surprinde rÄspunsul. Doar cÄ într-o zi, la masÄ, pÄrinĹŁii îl întrebaserÄ pe Robert, fiul lor: "Ne întoarcem în România?". "Da", a rÄspuns acesta. "În vacanĹŁÄ." Fiul lor acum este în anul II la facultate. El va face parte din a doua generaĹŁie de români în Italia. Nu e de bine, nu e de rÄu, e o realitate. Pentru românii noĹtri pare cÄ se repetÄ istoria italienilor emigraĹŁi din ĹŁara lor, la vremea aceea sÄracÄ. Valul de emigrare început la sfârĹitul secolului al XIX-lea atinsese cifra de 24 de milioane de oameni plecaĹŁi în cÄutarea unei vieĹŁi mai bune. Dar chiar Ĺi în momentul de faĹŁÄ se calculeazÄ cÄ italienii "de azi" împrÄĹtiaĹŁi prin lume ar fi în jur de patru milioane. Unii dintre ei sunt chiar în România, unde traiul le este mai uĹor cu pensiile lor prea mici pentru Occident. AĹadar, nimic nou sub soare. De când e lumea lume, oamenii nu stau pe loc, se deplaseazÄ unde cred cÄ le poate fi mai bine. CâteodatÄ reuĹesc. Noi le ĹŁinem pumnii tuturor. |
Centrul de Documentare ISPMN a iniţiat un proiect de monitorizare a presei pe tematica reprezentării minorităţilor naţionale. Ăn cadrul proiectului sunt monitorizate versiunile online ale mai multor cotidiane naţionale, atât ĂŽn limba română cât şi ĂŽn limba maghiară.
Ăn munca de colectare a materialelor beneficiem de aportul unui grup de studenţi ai Universităţii Babeş-Bolyai, Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială, fapt ce ne oferă posibilitatea unei dezvoltări continue a bazei noastre de date.
Proiectul de monitorizare a presei doreşte să ofere celor interesaţi, posibilitatea de utilizare a acestei baze de date  În viitoare analize.
|