 
 
  În 2004, şeful statului spunea că povestea   autonomiei culturale e doar pentru a acoperi discuţiile despre autonomia   teritorială
 "Cred că legea autonomiei culturale e o lege care   trebuie să trecă prin Parlament cât mai rapid", a spus   preşedintele Traian Băsescu sâmbătă la Congresul UDMR de la   Cluj. Şeful statului şi-a schimbat poziţia cu 180 de grade. În   ultimii ani, Băsescu a spus în repetate rânduri că autonomia   culturală există, de fapt, şi că o lege specială   pentru aşa ceva este "o glumă" şi, de fapt, ar masca   autonomia teritorială.
 "Am vorbit de autonomie atât cât o înţeleg eu   şi care trebuie să fie egală în toate localităţile, eu   n-am folosit niciodată acest termen de autonomie teritorială, care   este al altora", a mai spus Traian Băsescu la Congresul UDMR.   "În ce priveşte creşterea nivelului de autonomie, punctele   noastre de vedere coincid, aşa cum nici punctele noastre de vedere cu   privire la tratamentul minorităţilor nu diferă prea mult, avem   doar termeni pe care îi traducem diferit uneori", a explicat   preşedintele, cel care spunea acum câteva luni la Budapesta că   minoritatea maghiară din România nu va primi "niciodată"   autonomia.
   
   AUTONOMIA CULTURALĂ CA AUTONOMIE   TERITORIALĂ
   În campania electorală prezidenţială din 2004, Traian   Băsescu era un critic dur al autonomiei culturale pentru minoritatea   maghiară. "Autonomia culturală este o glumă", spunea   Traian Băsescu. "Povestea autonomiei culturale, care e dobândită   de multă vreme, este doar pentru a acoperi discuţiile despre   autonomia teritorială", spunea răspicat 
   actualul preşedinte. În 2004, Traian Băsescu îl acuza pe Adrian   Năstase de ceea ce chiar domnia sa încearcă să facă azi,   şi anume de a obţine voturile minorităţii maghiare.
   
   ÎN 2004, TRĂDARE, ÎN 2009 - O   URGENŢĂ
   "Nu putem fi de acord cu ceea ce face Adrian Năstase, care a   negociat, la Târgu Mureş, autonomia teritorială a ţării   Secuilor în schimbul sprijinului politic al UDMR. Spune că a negociat   autonomia culturală, dar asta trebuie să fie o glumă. Cine le-a   luat maghiarilor autonomia culturală? Ce, s-a interzis ceardaşul în   România? S-a interzis teatrul în limba maghiară la Târgu Mureş? Asta   e doar o acoperire a autonomiei teritoriale, pe care, din informaţiile   noastre, a discutat-o cu Marko Bela. Iar acceptarea autonomiei oricărei   palme de pământ românesc este un act de trădare   naţională", spunea Traian Băsescu în 2004. 
   
   BOC: ROMÂNIA NU ESTE "TEATRU DE   ÎNCERCĂRI"
   În 2006, europarlamentarul ungar Kinga Gal cerea, la Bucureşti,   acordarea autonomiei culturale pentru minoritatea maghiară din România.   Liderul PD, Emil Boc, şi preşedintele Traian Băsescu au respins   o astfel de soluţie. Cel care este acum premier, şi anume Emil Boc,   spunea atunci că "România nu poate fi teatru de încercări pentru   aplicarea unor drepturi pe care alte state nu le-au acordat   minorităţilor naţionale". La aceea vreme, deputatul PD   Petre Străchinaru spunea că UDMR vrea, de fapt, autonomia   teritorială.
   
   PREŞEDINTELE NU ŞTIE DESPRE   CE LEGE E VORBA
   În discursul de la Congresul UDMR de la Cluj, Traian Băsescu a vorbit   de legea autonomiei culturale. În realitate, acest proiect de lege nu   există. Este vorba, de fapt, despre proiectul Legii privind statutul   minorităţilor naţionale, întocmit de UDMR, care   urmăreşte să ofere cadrul legislativ pentru autonomia pe criterii   etnice a maghiarilor din România. Centrul European de Studii Covasna-Harghita,   prin dr Ioan Lăcătuşu, făcea o analiză a proiectului   de lege, cerând  organizarea unor ample dezbateri publice, cu participarea   reprezentanţilor societăţii civile. Ioan Lăcătuşu   spunea că "din Expunerea de motive nu rezultă că acest   proiect a fost discutat şi cu reprezentanţii celorlalte   minorităţi naţionale şi astfel documentul apare ca fiind   numai «opera» reprezentanţilor minorităţii maghiare". Conform   studiului, "în forma actuală, acest proiect legislativ pune foarte   mult accentul pe ceea ce separă pe minoritari de majoritari, eludându-se   total ceea ce îi uneşte; nu sunt preluate şi folosite concepte   şi termeni precum: «Respectarea integrităţii teritoriale»,   «toleranţă», «dialog intercultural», «respect reciproc»,   «înţelegere», «cooperare, colaborare», «pluralism cultural», «coeziune   socială», «respect reciproc» ş.a. Deoarece toate prevederile   proiectului, în forma lui actuală, cuprind doar drepturile persoanelor   aparţinând minorităţilor naţionale, apreciem că este   necesar să se includă şi un capitol referitor la   obligaţiile acestora în raport cu populaţia majoritară şi   cu statul român". 
   
   PRIVILEGII PENTRU MINORITARI 
   În studiul său, Ioan Lăcătuşu spunea că prin   proiectul de lege "nu se asigură egalitate între persoanele   aparţinând unei minorităţi naţionale şi cele   aparţinând majorităţii, potrivit prevederilor   Convenţiei-cadru pentru protecţia minorităţilor   naţionale (Titlul II, art 4, alin 2), ci doar privilegii pentru   minoritari, în dauna majoritarilor; ar fi necesar ca în expunerea de motive   să se menţioneze dacă în alte ţări europene   există legi privind statutul minorităţilor, cu prevederi   echivalente, deoarece legislaţia românească trebuie să se   alinieze celei europene, inclusiv celei din acest domeniu; înaintea dezbaterii   şi adoptării în Parlament a proiectului legii statului   minorităţii naţionale propunem să se solicite avizul   conform al organismelor abilitate ale Consiliului Europei".   Lăcătuşu observa că "prevederea referitoare la   folosirea limbii minoritare în raporturile cu autorităţile   administrative în Convenţia-cadru este formulată într-o manieră   foarte flexibilă, făcându-se menţiunile «în măsura   posibilului» şi ţinând «seama de posibile dificultăţi de   ordin financiar, administrativ, tehnic» etc"; în acest capitol din   proiectul legii statutului minorităţilor naţionale folosirea   limbii materne nu a fost preluată formularea din Conveţia-cadru   "...dacă aceste persoane solicită acest lucru, şi acolo   unde această cerere corespunde unei nevoi reale, părţile (n.n. -   Statele semnatare ale Convenţiei-cadru) se vor strădui să   asigure, în măsura posibilului, condiţii care să permită   folosirea limbii minoritare în raporturile dintre aceste persoane şi   autorităţile administrative" (Titlul II, art.10, alin 2).
 PROIECTUL DE LEGE EXCEDE PREVEDERILE INTERNAŢIONALE
 Concluzia   lui L  ăcătuşu este că, "în întregul său, proiectul   actului normativ pune un accent exagerat pe drepturile colective ale   minorităţilor naţionale, propunând o serie de concepte şi   instituţii precum «Autonomia culturală», «Consiliul Naţional al   Autonomiei Culturale» ş.a., care excede cu mult prevederile   internaţionale în materie. Astfel, în capitolul «Abordări şi concepte   fundamentale», la Convenţia-cadru pentru protecţia   minorităţilor naţionale", se precizează fără   echivoc: "Implementarea principiilor enunţate în prezenta   Convenţie-cadru se va face prin legislaţia naţională   şi politici guvernamentale corespunzătoare. Ea nu implică   recunoaşterea drepturilor colective: Accentul este pus pe protecţia   persoanelor aparţinând minorităţilor naţionale, care   îşi pot exercita drepturile în mod individual şi în comun cu   alţii (art. 3, paragraful 2). în această privinţă, Convenţia-cadru   urmează abordarea textelor adoptate de alte organizaţii   internaţionale". Contrar acestor prevederi, proiectul prevede   constituirea Consiliului Naţional al Autonomiei Culturale, care "va   avea un aparat propriu, finanţat din bugetul de stat", adică va   fi un "stat în stat". (...) Contrar acestei precizări, proiectul   legiferează separatismul educaţional, cultural, civic, contribuind la   crearea unor bariere comunicaţionale între minoritate şi majoritate,   cu efecte distructive, pe termen mediu şi lung".
   
   DISCRIMINARE
   Proiectul, observă Ioan Lăcătuşu, "pune accent pe   obligativitatea consultării reprezentanţilor legitimi ai persoanelor   aparţinând minorităţilor naţionale în luarea unor decizii   ce privesc interesele lor identitare, dar nu prevede această obligativitate   şi pentru autorităţile publice din localităţile   şi judeţele unde minoritarii sunt numeric majoritari; în proiectul la   care ne referim, nu sunt preluate prevederile art.20 din Convenţia-cadru,   care stipulează că "în exercitarea drepturilor şi libertăţilor...   orice persoană aparţinând minorităţilor naţionale va   respecta legislaţia naţională şi drepturile   celorlalţi, în special ale persoanelor aparţinând   majorităţii sau altor minorităţi naţionale".   (...)Prin conţinutul său actual, proiectul legii minorităţilor   actuale nu asigură măsurile de protecţie, cu caracter normativ   sau administatriv, prin care să se realizeze garantarea   păstrării, dezvoltării şi exprimării   identităţii etnice, culturale, lingvistice şi religioase a   persoanelor aparţinând majorităţii, din localităţile   unde acestea sunt numeric minoritare, situaţie în care se află   românii din judeţele Covasna şi Harghita.
 Planurile maghiarilor
 O declaraţie făcută anul trecut la un   miting la Târgu Mureş de Gh. Frunda: "Acum 18 ani am redobândit terenurile   luate abuziv, clădirile şcolilor, bisericilor, acum avem mai multe   şcoli maghiare în Ardeal decât în perioada dintre cele două   războaie mondiale. În peste o mie de localităţi avem   inscripţii bilingve. În următorii patru ani va trebui să   construim pe terenul autonomiei, trebuie să dobândim autonomie   culturală şi teritorială"(...) "Acest drum trebuie   continuat şi trebuie să obţinem cele două forme de   autonomie - cea culturală, care este etnică, şi cea   teritorială, care nu este etnică, dar care se completează   reciproc."
   
   "Povestea autonomiei culturale, care   e dobândită de multă vreme, este doar pentru a acoperi   discuţiile despre autonomia teritorială"
   Traian Băsescu - 2004
   
   "Cred că legea autonomiei   culturale e o lege care trebuie să trecă prin Parlament cât mai   rapid"
   Traian Băsescu - 25 aprilie 2009