| 
 
 
    Numele cotidianului Marea noutate a alegerilor de la 1 iunie   este modificarea sistemului de vot la alegerea presedintilor de Consilii   Judetene. Noua prevedere legala modifica doar modul in care  presedintele   este ales, dar nu si competentele acestuia si nici modul in care acesta este   relationat sau dependent de Consiliu. Noul sistem electoral este analizat   pentru HotNews.ro de  Alexandra Ionascu si Ionut Ciobanu, doctoranzi la   Facultatea de Stiinte Politice din cadrul Universitatii Bucuresti. Citeste o   analiza completa in documentul atasat.
 In noul sistem, importanta va fi capacitatea partidelor si a candidatilor de a   mobiliza electoratul in turul unic al alegerilor. Posibilitatea de a acorda   votul unui candidat in primul tur si  altuia in cel de-al doilea,   stabilind astfel si castigatorul, dispare. Alegatorul fie va opta sa voteze   pentru partidul sau candidatul favorit chiar daca stie ca nu are sanse pentru a   castiga sau opteaza sa voteze doar un candidat cu sanse. In primul caz un candidat   poate castiga cu un numar mic de voturi, pt ca votul va fi fragmentat. In cel   de-al doilea, castigatorul va avea mai multe voturi, ca urmare a concentrarii   votului.
 
 Cu alte cuvinte, in cazul in care votul va fi acordat intr-un mod util,   competitia va tinde sa se bipolarizeze. De asemenea, competitia se poate   bipolariza si ca urmare a deciziei diverselor partide de a nu prezenta   candidati proprii in unele judete, ci de a sustine unul dintre candidatii altui   partid. (vezi decizia PRM Cluj de a sustine candidatura liberalului   Nicoara).
 
 Vot fragemntat si castigatori surpriza
 
 Aceasta bipolarizare a votului, poate fi insa o consecinta pe termen lung, dupa   ce partidele si alegatorii vor intelege cum functioneaza sistemul. Prin urmare,   este de asteptat ca la alegerile din iunie 2008, votul sa fie mai fragmentat si   deci castigatorii sa obtina mai putine voturi. Acest lucru poate produce   castigatori surpriza in judetele unde votul este mai fragmentat intre   principalele partide. Surprizele pot aparea de asemenea si in judetele in care   minoritatea maghiara nu detine majoritatea, dar pot influenta prin rata   participarii si disciplina de vot. De ex, jud. Salaj,Cluj, Bihor.
 
 Votul direct pentru alegerea presedintelui de Consiliu Judetean poate produce   in principal doua efecte in interiorul partidelor. Primul este ca pentru a   concura cu sanse la sefia CJ urilor, unele partide vor trebui sa plaseze in   competitie lideri cu notorietate dobandita la centru. Al doilea este ca   strategiile electorale judetene pot fi neuniforme - partidele pot sustine   candidatii altora, cu care sa formeze aliante locale. Ambele efecte converg   spre cresterea nivelului de descentralizare a partidelor politice. Poate   produce si ingustarea plajei de selectie a candidatilor pentru alegerile parlamentare,   si deci, cel putin la nivel analitico-teoretic( sau cantitativ) poate provoca o   innoire a clasei politice.
 
 Urmarind rezultatele (procentele voturilor obtinute de partide) inregistrate la   ultimele doua scrutinuri pentru alegerea consilierilor judeteni putem face o   proiectie (cu valoare predictiva limitata avand in vedere noutatea acestui tip   de scrutin) a unor posibile evolutii. Aceste evolutii se bazeaza pe gradul de   competitivitate din fiecare judet.
 
 Clasificarea judetelor dupa nivelul competitivitatii electorale:
    Judete     sigure:     judete in care un partid obtine la cele 2 scrutinuri aprox.40% ( diferenta     de aprox.20%): Bacau, Calarasi, Dambovita, Ialomita, Olt, Teleorman,     Vrancea, Harghita, Covasna, Mures, Satu Mare. Judete     cu nivel de competitivitate scazut: judete in     care un partid obtine aprox 30%(dierenta de 10%)     Arges,Botosani,Braila,Buzau,Constanta,Dolj,Galati,Giurgiu,Gorj,Iasi,Mehedinti,Neamt,Suceava,Tulcea,Vaslui,Valcea
Judete     cu nivel de competitivitate ridicat: vot     fragmentat, echilibrat. Alba-PSD,PNL,PDL; Arad-PSD,     PNL,PDL;Bihor-UDMR,PSD,PNL,PDL;Bistrita-PSD,PDl,PNL;Brasov-PSD,PNL,PDL;Caras     Severin-idem,Cluj-PSD,UDMR,PD,PDL,PRM;     Hunedoara-PSD,PNL,PDL;Ilfov-idem;Maramures-PSD,PNL;Prahova-PSD,PNL;     Salaj-PSD,UDMR; Sibiu-Psd,PDL,PNL; Timis- idem; Bucuresti-PSD,PD Din perspectiva strategiei desemnarii candidatilor la functia de presedinte de   CJ, PDL se detaseaza de celelalte partide pentru ca lideri cu vizibilitate mai   ales la centru vor concura pentru sefia unor CJ. Cei mai importanti dintre   acestia sunt: Gheorghe Flutur(Suceava), Radu Berceanu(Dolj), Cristian Boureanu(   Arges), Cezar Preda ( Buzau), Sorin Frunzaverde( Caras Severin). Interesant   este ca toti vor candida( cu exceptia lui Frunzaverde) in judete cu grad scazut   de competitivitate, cu alte cuvinte in judete in care PSD detine o pozitie   dominanta dar nu hegemonica. Prin urmare strategia PDL  de a nominaliza   lideri vizibili vizeaza castigarea unor judete unde PSD a dominat pana acum   competitia. De asemenea, va fi interesant de urmarit evolutia PDL ( in cazul in   care acesti lideri vor castiga alegerile) din perspectiva relatiilor dintre   centru si filiale, mai exact din perspectiva descentralizarii partidului prin   transfer de leadership. Va ramane PDL un partid disciplinat sau va urma o   traiectorie similara cu a PSD, marcata de frictiuni interne ca urmare a   cresterii fortei liderilor judeteni?
 
 Desi intr-un cadru european exista un plus de importanta acordata sefului   consiliului judetean in gestionarea fondurilor europene, impactul schimbarii   presedintelui consiliului judetean este de asteptat sa fie, cel putin intr-o   prima etapa, unul de natura politica, putand sa redefineasca raportul de forte   pe plan local.
 
 Raportul de forte pana in prezent la nivel judetean
 
 In primii ani ai postcomunismului romanesc, PSD domina alegerile locale la   nivel judetean. Alegerile din 2004 au adus o reconfigurare a raportului de   forte pe plan local. Daca ar fi sa luam in considerare ca si indicator   distributia voturilor la aceste alegeri pentru a estima raportul de forte pe   plan local, la alegerile judetene din 2004, lucrurile ar fi relativ simple :
    16     judete, plus capitala, in care Alianta DA, reprezentand dreapta, a     castigat cele mai multe voturi (Alba, Arad, Bihor, Bistrita Nasaud,     Braila, Brasov, Caras Severin, Hunedoara, Ilfov, Maramures, Prahova,     Salaj, Sibiu, Timis, Tulcea si Valcea) 4     judete dominate de catre UDMR (Harghita, Covasna, Mures si Satu     Mare)  21 de     judetene in care PSD-ul a castigat La     nivel general, 15 sunt judetele in care PSD-ul a castigat la o distanta     neta (mai mult de 5%) fata de principalul competitor Alianta DA si 13 sunt     judetele in care Alianta a dominat net competitia electorala.   10     judete au fost cele mai „disputate”: Calarasi, Cluj, Giurgiu, Ialomita,     Iasi, Mehedinti, Mures, Salaj, Teleorman, Vaslui Este de remarcat insa faptul ca in judetul Calarasi, desi PSD si-a mentinut   suprematia un timp indelungat, partidul a suferit o scadere substantiala in   suportul electoral. In contrapartida, in alte doua judete in care desi la ultimele   alegeri PSDul a inregistrat un procent mai mic decat cel al Aliantei DA, Ilfov   si Satu Mare, PSD a castigat voturi. in ceea ce priveste UDMR-ul, un al   cincilea judet in care  uniunea a obtinut un scor important este Salajul,   insa daca in 2000 UDMR-ul inregistra cel mai inalt scor in acest judet, in 2004   scorurile aditionate ale PNL si PD au fost superioare procentului obtinut de   catre UDMR.
 
 Ce poate face un sef de Consiliu Judetean
 
 Consiliul judetean este autoritatea administratiei publice coordonarea   activitatii consiliilor comunale si orasenesti, in vederea serviciilor publice   de interes judetean. Este o autoritate deliberativa a administratiei publice   locale.
 
 Presedintele poate fi demis  prin votul secret a cel putin doua treimi din   numarul consilierilor, la propunerea a cel putin unei treimi din numarul   acestora, numai in cazul in care in decurs de 3 luni, cel putin 3 dispozitii au   fost anulate irevocabil de instanta de judecata. Prin urmare, pentru a demite   un presedinte este nevoie ca 3 dintre dispozitiile sale sa fi fost anulate de   catre instanta. Abia apoi, consilierii judeteni, il pot demite, printr-o   majoritate calificata si nu printr-o majoritate absoluta( necesara alegerii   sale). Conform acestor prevederi, un consilier poate deveni presedintele CJ in   urma unui vot motivat de ratiuni politice( de natura tactica sau nu), insa nu   poate fi demis din aceleasi ratiuni, ci ca urmare a unor decizii judecatoresti   irevocabile. Jocul politic poate incepe din acest moment. Rezulta ca pozitia   presedintului este sigura vis a vis de majoritatea care l-a ales sau de alte   majoritati care se pot constitui in timpul mandatului. El este de facto   decuplat si incontrolabil politic de catre membrii Consiliului.
 
 Puterile presedintelui CJ se intind de la asigurarea respectarii prevederilor   Constitutiei pana la protectia copilului. Cele mai importante sunt:
    conduce     sedintele consiliului judetean; coordoneaza     si controleaza activitatea institutiilor si serviciilor publice de sub     autoritatea CJ; exercita     functia de ordonator de credite si intocmeste bugetul propriu al     judetului; propune     CJ spre aprobare organigrama, statul de functii , numarul de personal al     aparatului propriu de specialitate; propune     CJ numirea si eliberarea din functie, in conditiile legii, a     conducatorilor institutiilor publice si serviciilor publice de sub     autoriatatea acestora. Aceste puteri ale presedintelui, corelate cu pozitia sa politica si cu   atributiile unui CJ in relatie cu consiliile locale (coord. activitatea   consiliilor si studiaza propunerile facute de administratia locala), dau forta   reala a unui presedinte. El controleaza dezvoltarea judetului si  poate   impulsiona sau nu anumite zone, pe criterii politice. Ca o consecinta, primarii   comunelor de alta culoare politica pot fi dezavantajati la impartirea bugetelor   si la proiectele de infrastructura.
 
 Sistemul italian
 
 Procesul de descentralizare prin care a trecut Italia cuprinde si alegerea   directa a presedintilor regiunilor italiene. Fiecare regiune italiana are   propriul statut, care reglementeaza toate relatiile dintre organismele   regionale precum si modul prin care acestea sunt alese. Principalele organisme   regionale sunt consiliul regional si giunta regionala condusa de presedintele   regiunii. Presedintele regiunii este ales prin vot direct de catre cetatenii   rezidenti intr-o regiune. Acesta isi numeste proprii colaboratori pe diverse   domenii (se numesc asesori). Acestia, impreuna cu presedintele formeaza giunta   regionala, care este practic executivul regiunii. Consiliul regional, este de   asemenea prin vot direct si reprezinta legislativul regiunii. Consiliul   regional poate retrage investitura giuntei, printr-un vot de neincredere.
 
 Spre deosebire de sistemul romanesc, pe langa faptul ca presedintii de regiune   au puteri formale mai intinse si mai clare,  sistemul italian prevede   dependenta executivului de legislativ,  a presedintelui fata de consiliul   regional. De asemenea, el nu este dotat ca in cazul italian cu un organism   executiv validat electoral.
 
 Alegerea directa a presedintelui CJ poate conferi acestuia legitimitate   sporita, dar nu modifica nimic profund in actualele raporturi intre presedinte   si consiliu. Mai mult, le poate complica, deoarece poate furniza un   presedinte si un consiliu judetean de apartenente sau compozitii politice   diferite, sau fara sustinere in Consiliu. In aceste cazuri, in mod evident   pot aparea blocaje institutionale la nivel judetean.
 
 Este a doua reconfigurare a modului de alegere la nivel judetean. La   primele doua alegeri organizate, consiliile judetene erau alese indirect de   catre consilierii locali.
      | 
  Centrul de Documentare ISPMN a iniţiat un proiect de monitorizare a presei pe tematica reprezentării minorităţilor naţionale. În cadrul proiectului sunt monitorizate versiunile online ale mai multor cotidiane naţionale, atât în limba română cât şi în limba maghiară. În munca de colectare a materialelor beneficiem de aportul unui grup de studenţi ai Universităţii Babeş-Bolyai, Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială, fapt ce ne oferă posibilitatea unei dezvoltări continue a bazei noastre de date. Proiectul de monitorizare a presei doreşte să ofere celor interesaţi, posibilitatea de utilizare a acestei baze de date  în viitoare analize. |