Ialomița are comunități defavorizate, cu copii lipsiți de orice perspective și familii mult prea sărace pentru a-i susține financiar la școală. Una dintre localitățile unde școlile sînt, de regulă, lux pentru unii copii este Țăndărei, oraș cu populație rromă semnficativă. Aici, dacă nu posibilitățile financiare îngrădesc dreptul copiilor la școală, mentalitățile, dar mai ales obiceiurile specifice, fac de cele mai multe ori regulile. Combaterea abandonului școlar în rîndul copiilor, acolo unde acesta există nu mai este demult o noutate. Mai nou, profesorii și reprezentanții comunițăților de rromi se luptă cu înscrierea copiilor la o formă de educație școlară. O luptă grea, susținută doar de dorința profesorilor de a-și vedea clasele pline de prichindei... ºăndărei, ora șul unde profesorii sînt mai întîi oameni Ministerul Educației, în parteneriat cu Fundația Ruhama, implementează pe parcursul unui an proiectul «Toți la grădiniță, toți în clasa I», program ce vizează creșterea accesului la educație și a nivelului educațional al copiilor din comunitățile defavorizate, cu precădere rromi. Proiectul își propune prevenirea și corectarea părăsirii timpurii a școlii în rîndul copiilor cu vîrste între 5 și 8 ani din 420 de comunități dezavantajate, cîte 10 în fiecare județ din țară, unde profesorii implicați încearcă să identifice alternative educaționale pentru preșcolari și părinții acestora. Una dintre cele zece localități din Ialomița unde se derulează proiectul amintit este Țăndărei, mai excat Școala nr. 2 «Spiru Haret». Aici profesorii au fost instruiți pentru derularea în bune condiții a trei programe alternative educaționale pentru comunitățile de rromi: «grădinița de vară», «școală după școală» și «școala părinților». «În august 2010, 20 de copii care nu au frecventat grădinița publică au beneficiat de cursuri intensive pentru pregătirea achizițiilor fundamentale pentru clasa I. În continuare, cei 20 de copii care au mers la grădinița estivală au urmat Programul «școală după școală», timp de 2 ore în fiecare zi. «În acest timp, copiii beneficiază de asistență în pregătirea lecțiilor și temelor, activități de recuperare și ameliorare a cunoștințelor de limba română și matematică, consolidarea și aprofundarea de noi cunoștințe, activități de remediere comportamentală, activități sportive, muzicale sau culturale» susține învățătorul Nicoleta Toma, coordonatorul programului. Mai mult, elevii implicați în programul educativ beneficiază pe toată perioada de un pachețel pentru masa de prînz și de rechizitele necesare. De asemenea, potrivit organizatorilor, prin proiectul inițiat a fost posibilă și distribuirea de pachete cu îmbrăcăminte pentru copiii fără posibilități materiale. «Sîntem mîndri că toți știu acum să scrie, să citească și să socotească. În plus, au învățat multe cîntecele și poezii pe care le prezintă la serbările școlare ceea ce este extraordinar» încheie învățătorul Nicoleta Toma. Derularea proiectului în Ialomița se datorează și eforturilor inspectorului pentru rromi, Ion Sandu. Mirela Alexandrescu, îngerul păzitor al elevilor . «Toți la grădiniță, toți în clasa I» a fost demarat de Mirela Alexandrescu, directorul Școlii nr. 2 «Spiru Haret», profesorul care a dispărut în urma unui regretabil accident rutier, anul trecut. Nefericitul incident nu a împiedicat cadrele didactice ale școlii să continue activitatea programului. Mai mult, la ultima manifestare în școală, elevii și profesorii laolaltă și-au amintit cu drag de acțiunile educaționale ale profesorului Alexandrescu, ținînd cîteva clipe de reculegere în memoria frumoasă a celei ce le-a fost un profesor atît de devotat. «Acești copii și profesori sînt extraordinari! Nu vă imaginați cîtă forță îmi inspiră. Se duc mereu la tabloul Mirelei care este încă în școală și îmi spun, cînd participă la parastasele Mirelei, că îi inspiră. Sînt copii buni, Dumnezeu trebuie să-i ocrotească. Iar Nicoleta Toma, cea care a continuat ce a început Mirela în acea școală nu merită decît laude. Din suflet îi mulțumesc pentru că elevii erau sufletul Mirelei» spune Chira Mocanu, mama profesorului Alexandrescu. |
Centrul de Documentare ISPMN a iniţiat un proiect de monitorizare a presei pe tematica reprezentării minorităţilor naţionale. În cadrul proiectului sunt monitorizate versiunile online ale mai multor cotidiane naţionale, atât în limba română cât şi în limba maghiară.
În munca de colectare a materialelor beneficiem de aportul unui grup de studenţi ai Universităţii Babeş-Bolyai, Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială, fapt ce ne oferă posibilitatea unei dezvoltări continue a bazei noastre de date.
Proiectul de monitorizare a presei doreşte să ofere celor interesaţi, posibilitatea de utilizare a acestei baze de date în viitoare analize.
|