Monitorizare de presă

Căutare

Cuvânt cheie

Organ:

Tematica:



Numele cotidianului: Gândul
Anul şi data apariţiei: 22.06.2011
Tematica: legea minorităţilor naţionale
Categoria articolului: ştiri
Autorul articolului: Raul Florea
Titlul articolului: Băsescu explică oferta către UDMR:
Acces online: https://www.gandul.info/politica/basescu-explica-oferta-catre-udmr-varianta-8-2-harghita-si-covasna-si-e-maxim-ce-puteti-obtine-8373366


Despre Victor Ponta şi Crin Antonescu

• Văzând cât sunt de copii cei din opoziĹŁie în abordare, mi s-a părut că trebuie să-i spun domnului Antonescu un lucru esenĹŁial, că va rămâne în opoziĹŁie. Citez: "Evident vreĹŁi să rămâneĹŁi în opoziĹŁie până în 2016". Nu am auzit răspunsul. Părea puĹŁin buimac. Domnul Ponta este imatur.

• Am încercat cu ei o discuĹŁie serioasă, invitarea la discuĹŁii a fost pus în aplicare abia acum prima dată. OpoziĹŁia a refuzat până acum dialogul.

• Am văzut în presă afacerile avocatului Şova şi transferul de bani către biroul domnului Ponta şi atunci am înĹŁeles de ce era pornit pe ManĹŁog.

• Eu dacă aş fi în opoziĹŁie aş avea ci totul altă ofertă pentru electorat. Formula "Jos Băsescu" nu le aduce nimic, asta vrea şi electoratul. Trebuie să vină cu soluĹŁii alternative credibile. Aşteptam un compromis necesar pentru România, dar soluĹŁiile lor au fost guvern de tehnocraĹŁi şi alegeri anticipate. Asta înseamnă cel puĹŁin patru luni guvern provizoriu. Dacă nu e necesar într-un moment în care Europa fierbe cum să ceri instabilitate politică?


• Mie mi-ar fi cel mai uşor să spun "Ia veniĹŁi, dl Ponta şi dl Antonescu, veniĹŁi la guvernare! FraĹŁilor, vedeĹŁi că încă e dificil şi nu spuneĹŁi venim noi în locul guvernului Boc, ci veniĹŁi cu un guvern de tehnocraĹŁi". Dacă spuneau că vor ei la guvernare, pe cuvântul meu că aveam subiect de discuĹŁie. Dacă în locul lor erau alĹŁi lideri ai OpoziĹŁiei era altceva. Năstase e mult mai matur. Cu Ion Iliescu poĹŁi discuta. Geoană la fel, are alt calibru de om politic. Ponta e la juniori, la echipa lui Hagi, de la ConstanĹŁa. E mult prea sus pentru maturitatea pe care o are. A fost foarte util în campania lui Geoană. Cu relaĹŁii, cu deschidere, a fost util lui Geoană. E un politician, dar e aşezat prea sus.

Despre reorganizarea teritorială:

• ToĹŁi disperaĹŁii au tăbărât pe subiectul cu Ţinutul Secuiesc.

• Geoană a spus că am trădat ĹŁara. Eu nu-mi aduc aminte să fi mers la Moscova să iau binecuvântarea.

• Eu nu sunt un politician lipsit de curaj. Am discutat cu premierul şi cu patru lideri ai partidului tema reorganizării ţării. RelaĹŁiile create pe feude au adus instituĹŁiile statului în situaĹŁia de a lupta ineficient cu corupĹŁia. Reorganizarea e absolut necesară pentru a înceta brusc tipul acesta de relaĹŁii. Dar principalul motiv e legat de costuri şi de utilizarea banilor europeni

• Modul nostru de a trăi este de multe ori ieşit din standarde faţă de Europa. Europenii văd, ştiu, iar noi de multe ori nu înĹŁelegem. Avem această problemă: cultura balcanică nu e la fel cu cea olandeză. Sunt însă şi ţări care nu au de ce să ne dea lecĹŁii. De aici şi revolta mea: unii ne dau lecĹŁii fără să vadă ce e la ei acasă.

 Sever Voinescu: PDL nu a propus UDMR un judeĹŁ format doar din Harghita şi Covasna. Deputatul UDMR Mate Andras: A fost una dintre propunerile discutate la Cotroceni


• Într-un judeĹŁ mai mare pierzi ponderea. Trebuie să găseşti o formulă pentru menĹŁinerea plăcuĹŁelor bilingve. Prin lege, la minorităţile cu mai mult de 20% plăcuĹŁele trebuie să existe. El zice "stai nene că în judeĹŁul ăsta mare eu am 5%. Îmi iei plăcuĹŁa". Asta e una. Pe urmă, dreptul de a utiliza limba în tribunal. Dacă sunt 20%, statul e obligat să garanteze translator. Astea sunt frământări cărora UDMR va trebui să le dea un răspuns sâmbătă. La judeĹŁul Satu Mare ai un inspectorat care nu mai are 30% inspectori unguri. Sâmbătă, UDMR va avea pe masă aceste probleme. Dar trebuie să vină legea administraĹŁiei publice locale care să clarifice.

• Trebuie găsită o fomulă să nu le creezi sentimentul că le iei din ce au avut.

• M-a informat Valeriu Turcan că se spune pe surse din UDMR că le-am promis Ţinutul Secuiesc. Nu există asemenea discuĹŁie. Se creează o confuzie. Marko Bela nu spune de opt plus unu. Ceea ce apare în presă este o minciună. Varianta opt plus unu e o minciună. Noi am avut o înĹŁelegere: consultaĹŁi-vă mai întâi şi apoi ne înĹŁelegem

• Le-am spus că maxim ce putem face în condiĹŁiile în care nu vreĹŁi să organizăm teritoriul pe judeĹŁe mari este ca cele două judeĹŁe Covasna şi Harghita să rămână aşa cum sunt. Separate ca judeĹŁe. E varianta opt plus doi şi e maxim ce puteĹŁi obĹŁine. Citez: "Vă putem oferi o variantă maximală peste care nu se poate trece, adică opt judeĹŁe plus două care rămân aşa cum sunt. Nu unite. Niciodată. Nu încurcăm 20 de milioane de români pentru o chestiune tehnică. Dumnezeu din 68 v-a lăsat organizaĹŁi aşa, aşa rămâneĹŁi! E maxim ce puteĹŁi face". Asta am spus. Dacă vreĹŁi, pot pune la dispoziĹŁie stenogramele. Dacă refuză, se trece pe organizarea de judeĹŁe mari a deconcentratelor ministerelor.

 Marko Bela confirmă oferta lui Băsescu: Partenerii noştri sunt dispuşi să accepte o soluĹŁie separată pentru Secuime, adică Harghita şi Covasna să-şi păstreze statutul

• Nu vom mai avea într-o regiune 8 inspectorate de poliĹŁie, ci unul singur. La fel cu inspectoratele de învăţământ, cu direcĹŁiile sanitare. Nu poĹŁi bloca România la nesfârşit pe motivaĹŁii etnice.

• Dacă UDMR refuză reforma administrativă, trecem la alt plan: facem reformele instituĹŁiilor deconcentrate. Deconcentratele consumă 25,4% din veniturile bugetului de stat. Suntem al şaselea stat din UE în privinĹŁa acestor cheltuieli. Economia ar fi de 100 de milioane de euro pe an. Dar câte ştampile însemană, câte mâini de funcĹŁionari prin care trec hârtiile oamenilor... O evaluare rezonabilă e că până la 31 decembrie reorganizarea se poate petrece.

• Domnul Lăzăroiu s-a considerat întotdeuna liber. Fiind consilier prezidenĹŁial a reuşit foarte greu să stea în cămaşa strâmtă. El a venit şi mi-a zis: "Nu pot să stau în aceste constrângeri. Îmi dau seama că vă creez constrângeri".

• Faţă de situaĹŁia de la care noi am pornit în 90, după 45 de ani de educaĹŁie şovină era necesar să se formeze un climat de încredere între majoritarei şi populaĹŁia maghiară. Din păcate mai sunt jurnalişti şi politicieni care se hrănesc dintr-un şovinism deşănĹŁat. Nu i-am auzit pe reprezentanĹŁii minoritaro să terfelească ĹŁara cum o fac românii Când merg în Covasna şi Harghita eu vorbesc în română. Oamenii de acolo vor să se educe în limba maghiară, vor teatre în limba maghiară. Şi le au.

• Nu ştiu dacă Legea Minorităţilor NaĹŁionale va fi adoptată. E o colecĹŁie de drepturi din legile care sunt şi acum. Sunt strânse într-un cod. Se poate face şi asumare dacă se face o dată cu reorganizarea administrativă. Sună ca un parteneriat. Reorganizarea e un obiectiv major. Statutul e un obiectiv pentru minorităţi. Sunt pachete în care partidele se înĹŁeleg. Nu poĹŁi să faci numai cadouri. Se poate întâmpla în această vară sau la începutul toamnei.

Despre incidentul din Alba Iulia:

• Erau trei beĹŁivani, şi eu dacă eram în locul rectorului maghiar, la fel se purtau. Ei şi-au continuat treaba. Trei beĹŁivani care ar fi intrat în conflict cu oricine. De aici informaĹŁii cum că un minoritar a fost atacat e prea mult. Am o relaĹŁie foarte bună cu Viktor Orban. Mă întâlnesc mâine cu el la Budapesta. N-am avut timp să particip la întâlnirea cu ambasadorul Ungariei. Era un disperat pe la Antenă care striga de Ţinutul Secuiesc.

• Nu există o singură soluĹŁie pentru cel care vrea să muncească la stat. Există locuri de muncă şi în afara aparatului de stat. Premierul e decis să angajeze numai prin concurs.

Despre apelarea la referendum în cazul reorganizării teritoriale:

• Nu vom ajunge la nici un rezultat pentru că vom avea zece judeĹŁe în care vor fi entru alte zece, împotriva reorganizării şi 20 de judeĹŁe în care nu va fi cvorum. Ce facem atunci?

Despre inaugurarea pasajului:

• Oprescu a fost politicos şi m-a invitat . I-am spus: "Să-ĹŁi fie de bine, nu am de ce să vin eu la pasaj. Eu l-am vrut, voi l-aĹŁi făcut". Lucrările nu sunt finalizate. Nu sunt riscuri de circulaĹŁie, dar pentru că nu e terminat nu putea primi autorizaĹŁia. Doamna Udrea avea dreptate. Oprescu nu are viziune despre oraş. Nu văd proiecte credibile: asta încep în mandatul meu.

• Sorin Oprescu nu e un candidat credibil la preşedinĹŁie. E în aceeaşi galerie cu Crin Antonescu, Joacă la pasul următor. Nu vreau să-l bârfesc. Am o relaĹŁie bună cu el, chiar dacă nu i-am amintit că a votat împotriva podului. La terminarea mandatului meu am avantajul că nu voi mai avea nici un capital. Am trecut rin criză... Nu am ce transfera. Nu m-am împăcat cu Dinu Patriciu. Nu am avut nicio discuĹŁie cu el.

Despre scandalul fondurilor europene:

• Raportul CE nu a constatat nicio fraudă, dar a constatat nerespectarea de proceduri. ANRMAP era responsabil. Cel care aprobă proiectiul nu e şi cel care verifică. Nu s-a constatat un act de corupĹŁie, dar s-a constatat că s-a utilizat un procedeu mai scump decât altul. Sau pe lângă drum, avea trotuar, dar au uitat să bage în standardul de cost şi şanĹŁul. E o iregularitate. Iregularităţi nu fraude. Am văzut în raport că la unul din judeĹŁe e reproşează utilizarea proceduii rapide. Păi, eu eram în Consiliul European în mai 2009, când am stabilit să se utilizeze proceduri accelerate pentru locurile de muncă.

• Să nu credeĹŁi că sunt mult mai deştepĹŁi ca noi cei care fac controlul. De multe ori fac prostii. Autoritatea de management, ministerul doamnei Elena Udrea, şi-a făcut datoria. A semnat contractul şi a garantat că i se plăteşte lucrarea. Dar altă instituĹŁie, cea care dă banii este cea care controlează: ANRMAP. ANRMAP trebuie să ceară banii pentru tot dumul.

Despre parlamentul unicameral:

• Proiectul de ConstituĹŁiei nu poate trece doar cu majoritatea parlamentară, iar UDMR este categoric pentru parlament bicameral. Pentru a materializa rezultatul referendumului va trebui să mă flexibilizez. Aş vrea să nu mă flexibilizez, dar ce să facem... E nevoie de un compromis pentru că altfel nu realizez parlamentul de 300 de parlamentari. Noul parlament îl văd legat de regionalizare: 60 senatori aleşi, reprezentanĹŁi ai teritoriului şi 240 de deputaĹŁi naĹŁionali. Camera Superioară ar avea atribuĹŁiuni doar de administraĹŁie şi politică externă fără a avea decizie definitivă. Văd această variantă dacă aceea cu parmlament unicameral e respinsă. Încerc să găsesc o soluĹŁie.

Despre caracterul licit al averilor:

• M-a prins RevoluĹŁia cu destui bani. ConstituĹŁia spune că averile dobândite licit nu pot fi confiscate. Averea se prezumă a fi licită. Am propus scoaterea acestei fraze. Cred că pot fi căutate tranzacĹŁiile făcute şi la Fisc. Dacă ai cumpărat un teren şi l-ai vândut. Lucrurile sunt înscrie la notari şi în arhive. În cazul meu m-aş descurca. În arhive găsim şi când am avut un teren şi când am vândut un apartament. Se poate lua urma banilor. Se poate vedea cum am acumulat averea de când am terminat Academia Navală până acum. Reglementarea europeană ne spune că trebuie să luăm în vedere luarea măsurilor necesare pentru a putea confisca bunurile persoanei sau bunurile transferate. La mine au fost intervenĹŁii foarte multe de la ambasadele europene. Ei vor să îndeplinim standardele de diminuare a corupĹŁiei şi să repsectăm reglementările europene.

Despre situaţia băncilor:

• Am informaĹŁia de la guvernatorul Isărescu că nicio bancă nu a scos capital din România. BNR poate bloca drenarea de capital din bănci. Pe de altă parte, toate băncile comerciale au garanĹŁii la Banca NaĹŁională.

Despre partidele politice:


• UNPR va avea un oarecare potenĹŁial. Au politicieni de calibru ridicat: Marian Sârbu şi Diaconescu. În al doilea rând, Gabi Oprea a reuşit să strângă în jurul lui militarii. Au perspectiva intrării în arlament. Dan Diaconescu e un soi de caricatură de politician. Dacă el crede că aşa se fac voturi: veniĹŁi că vă dau case....

Despre Regele Mihai şi monarhie:

• Abdicarea regelui a fost un act de trădare a interesului naĹŁional al României. Un act de trădare din partea regelui. Ăsta e punctul meu de vedere. PrinĹŁul Paul e membru al Casei Regale. Pentru majoritatea dintre noi, Ion Antonescu rămâne responsabil de holocaust împotriva evreilor şi ĹŁiganilor. Nimeni nu spune că România avea un şef de stat atunci, ăsta a fost doar prim-ministru. Doar pentru că unul a fost slugă la ruşi îl iertăm de toate păcatele.

În final, întrebat de moderator dacă se gândeşte la nepoĹŁi, preşedintele a răspuns: "Să dea Dumnezeu să fiu bunic. Dar de la care, de la cea mare, sau cea mică? Dacă va fi nuntă, va fi discretă şi relativ". modestă.
  • Despre baza de date

Centrul de Documentare ISPMN a iniţiat un proiect de monitorizare a presei pe tematica reprezentării minorităţilor naţionale. În cadrul proiectului sunt monitorizate versiunile online ale mai multor cotidiane naţionale, atât ĂŽn limba română cât şi ĂŽn limba maghiară.

În munca de colectare a materialelor beneficiem de aportul unui grup de studenţi ai Universităţii Babeş-Bolyai, Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială, fapt ce ne oferă posibilitatea unei dezvoltări continue a bazei noastre de date.

Proiectul de monitorizare a presei doreşte să ofere celor interesaţi, posibilitatea de utilizare a acestei baze de date  În viitoare analize.