Numele cotidianului: Transindex Anul Ĺi data apariĹŁiei: 25.03.2005 Tematica: legea minoritÄĹŁilor naĹŁionale Categoria articolului: Ĺtiri Autorul articolului: TorĂł T. Tibor Titlul articolului: MĂłdosĂtĂł javaslatok a kisebbsĂŠgi tĂśrvĂŠnyhez â TorĂł T. Tibor Acces online: https://figyelo.transindex.ro/?cikk=601
Amendamente propuse pentru Proiectul legii privind statutul minoritÄtilor nationale
Capitol I. Definitii si principii
Art. 1. Prezenta lege reglementeazÄ statutul juridic si drepturile comunitÄtilor nationale minoritare din punct de vedere numeric (în continuare comunitÄti nationale). ... Art. 7. (1) Orice discriminare întemeiatÄ pe apartenenta la o minoritate nationalÄ este interzisÄ. (2) Potrivit prezentei legi nu se considerÄ discriminare mÄsurile de protectie, cu caracter normativ sau administrativ prin care se urmÄreste realizarea egalitîtii depline si efective a minoritÄtii cu majoritatea, respectiv garantarea pÄstrÄrii, dezvoltÄrii si exprimÄrii identitÄtii etnice, culturale, lingvistice si religioase a comunitÄtilor nationale, precum si a persoanelor apartinând acestora, fÄrÄ a aduce atingere drepturilor si libertÄtilor celorlalti cetÄteni români.
Art. 8.. ... (2) În întelesul prezentei legi elementele identitÄtii sunt: limba, cultura, patrimoniul cultural incluzând si cel artistic, arhitectural si arhivistic, traditiile si religia. ... Art. 12. AutoritÄtile publice se vor abtine de la orice politicÄ ori practicÄ, având drept scop sau poate avea ca efect asimilarea directÄ sau indirectÄ a persoanelor apartinând comunitÄtilor nationale împotriva vointei acestora si vor proteja aceste persoane împotriva oricÄrei asimilÄri.
Art. 13. (1) Statul recunoaste si garanteazÄ minoritÄtilor nationale si persoanelor apartinând acestora dreptul de a trÄi liber pe pÄmântul natal, de a pÄstra legÄturile traditionale etnice si teritoriale constituite în decursul istoriei. (2) AutoritÄtile publice se vor abtine de la mÄsuri normative sau administrative, directe sau indirecte, care pot duce la modificarea componentei etnice a unor localitÄti sau regiuni locuite în mod traditional de anumite comunitÄti nationale. (3) Este interzisÄ modificarea limitelor unitÄtilor administrative teritoriale în defavoarea ponderii minoritÄtilor nationale care locuiesc în mod traditional în acestea. (4) UnitÄtile administrative teritoriale ale cÄror locuitori apartin în proportie de peste 50% unei comunitÄti nationale minoritare pe plan national, pot deveni pe baza hotÄrârii consiliului local unitÄti administrative speciale cu statut special, având competente suplimentare fatÄ de cele stabilite în legea administratiei publice locale.
Capitolul II PÄstrarea, exprimarea si dezvoltarea identitÄtii nationale
Sectiunea 1. – ÎnvÄtÄmânt
Art. 16 Statul garanteazÄ în sistemul de învÄtÄmânt de stat : ...
Art. 18. (1) În sistemul de învÄtÄmânt preuniversitar de stat, la cerere, pot functiona clase si grupe cu limba de predare a unei minoritÄti nationale si sub efectivul legal de elevi, dacÄ, dupÄ caz, în localitatea respectivÄ sau, în cazul municipiilor de peste o sutÄ de mii de locuitori, în cartierul respectiv nu functioneazÄ si o altÄ unitate de nivel primar si gimnazial, cu limba de predare respectivÄ, ori în judet, la nivel liceal. (2) În scopul bunei functionÄri a claselor si grupelor prevÄzute în aliniatul precedent finantarea normativÄ acordatÄ pentru un elev va fi suplimentatÄ, conform legislatiei în vigoare.
Sectiunea 2. – Cultura
Art. 23. Institutiile de stat care promoveazÄ cultura minoritÄtilor nationale, precum si institutiile particulare înfiintate de aceste minoritÄti pot stabili si întretine relatii internationale în vederea realizÄrii scopurilor lor.
Sectiunea 3. – Mijloace de informare în masÄ
Art. 25. ... (3) La cerere minoritÄtilor nationale care au o pondere semnificativÄ într-o regiune, li se vor asigura emisiuni de radio sau televiziune regionale, la posturile publice, pe tot parcursul zilei.
Sectiunea 5. – Folosirea limbii materne
Art. 30. n unitÄtile administrativ-teritoriale în care cetÄtenii apartinând unei minoritÄtilor nationale au o pondere semnificativÄ se asigurÄ, în conditiile legii: ... e) (nou) rÄspunsul scris al autoritÄtii se dÄ în limba în care s-a formulat întrebare sau solicitarea
Art. 32. ... (2) Este interzisÄ traducerea numelui si prenumelui împotriva vointei persoanei în cauzÄ.
Art. 37 (nou) UnitÄtile administrative teritoriale cu statut special – judete, municipii, orase, comune – dispun de urmÄtoarele competente diferite si complementare celor cuprinse în legea 215/2001 a administratiei publice locale:
emitere de hotÄrâri ale consiliul local si alte dispozitii în interesul asigurÄrii – pe teritoriul unitÄtii administrative – a egalitÄtii între utilizarea limbii oficiale si a limbii materne a comunitÄtii nationale majoritarÄ în unitatea respectivÄ alte atributii transferate de autoritÄtile administratiei centrale, respective de Consiliul National al Autonomiei Culturale a comunitÄtii nationale respective.
În vederea exercitÄrii competentelor si atributiilor complementare, unitÄtile administrative teritoriale cu statut special pot beneficia de sprijin bugetar general din bugetul central sau a Consiliului National al Autonomiei Culturale a comunitÄtii nationale respective.
Capitolul III. Organizatiile minoritÄtilor nationale
Art. 38. (1) Organizatiile minoritÄtilor nationale pot fi constituite: ... b.) în conditiile prezentei legi, pentru organizatiile minoritÄtilor nationale care participÄ la alegerile parlamentare, prezidentiale si locale.
Art. 39 ... (2) NumÄrul membrilor fondatori ai unei organizatii a minoritÄtii nationale nu poate fi mai mic de 5% din numÄrul total al cetÄtenilor care cu ocazia ultimului recensÄmânt al populatiei si-au declarat apartenenta la minoritatea respectivÄ. (3) În cazul în care 5% din numÄrul total al cetÄtenilor înregistrati ca apartinând unei minoritÄti în cadrul ultimului recensÄmânt al populatiei este egal sau depÄseste 3.000 de persoane, lista membrilor fondatori trebuie sÄ cuprindÄ cel putin 3.000 de persoane , domiciliate într-un numÄr de cel putin atâtea judete, care corespunde cu 40% din numÄrul judetelor în care minoritatea în cauzÄ are o prezentÄ semnificativÄ, dar nu mai putin de 100 de persoane pentru fiecare dintre aceste judete. Se considerÄ prezentÄ semnificativÄ a unei minoritÄti nationale într-un judet, dacÄ aici domiciliazÄ cel putin 1500 de persoane apartinând minoritÄtii în cauzÄ. ...
Motivatie: ScÄderea numÄrului minim al membrilor la o organizatie care doreste sÄ participle la alegeri se impune pentru a restabili proportionalitatea – si astfel eliminarea tratamentului discriminatoriu – cu partidele politice. Conform legii partidelor politice, acestea trebuie sÄ prezinte un numÄr minim de 25.000 membri pentru a se constitui, ceea ce raportat la întreaga populatie a României, abia depÄseste 0,1% din populatie. Deci proportia propusÄ de 5% fiind aproape cu o ordine de mÄrime mai mare, este suficient pentru a “justifica” tratamentul preferential. Eliminarea discriminÄrii minoritÄtilor nationale, prin restabilirea proportiilor fatÄ de conditiile stabilite pentru partidele politice privind acoperirea teritorialÄ (18 judete si municipiul Bucuresti, ceea ce reprezintÄ cca. 40% din numÄrul total de judete.
Art. 46. eliminare Pe baza principiului nondiscriminÄrii
Art. 47. (1) Toate organizatiile ale minoritÄtilor nationale care doresc sÄ desfÄsoare o activitate prevÄzutÄ în prezentul capitol sunt obligate sÄ se reînfiinteze, conform prevederilor prezentei legi, prin hotÄrârea Tribunalului Municipiului Bucuresti, în caz contrar ele vor avea doar drepturile si competentele prevÄzute de Ordonanta Nr. 26/2000, cu modificÄrile si completÄrile ulterioare. (2) Organizatiile reînfiintate sau nou înfiintate pe baza prevederilor prezentei legi vor fi înregistrate în Registrul organizatiilor minoritÄtilor nationale,
Capitolul V. Autonomia culturalÄ
Art. 54. Statul recunoaste si garanteazÄ comunitÄtilor nationale dreptul la autonomie culturalÄ.
Art. 55. (1) În sensul prezentei legi, autonomia culturalÄ înseamnÄ dreptul unei comunitÄti nationale de a avea competente decizionale cu valoare normativÄ si administrativÄ în problemele privind identitatea sa nationalÄ, culturalÄ, lingvisticÄ si religioasÄ, prin organe alese de cÄtre membrii sÄi. (2) Structurile decizionale astfel constituite dobândesc prin prezenta lege statut de autoritate publicÄ, executarea deciziilor acestora fiind asigurat de structurile exedcutive proprii sau, dupÄ caz, de alte autoritÄti publice competente.
Art. 56. Autonomia culturalÄ a comunitÄtilor nationale se referÄ la urmÄtoarele categorii de competente:
A. Competente în domeniul educatiei:
a) elaborarea strategiilor si prioritÄtilor privind învÄtÄmântul în limba maternÄ a comunitÄtilor nationale b) organizarea si controlul educatiei în limba maternÄ sau, dupÄ caz, participarea în parteneriat cu autoritÄtile publice competente la realizarea acestor atributii; c) administrarea institutiilor de învÄtÄmânt preluate de la autoritÄtile statului, respectiv a celor înfiintate prin decizie proprie, sau dupÄ caz, participarea în parteneriat cu autoritÄtile publice competente la realizarea acestor atributii; d) numirea conducerii institutiilor de învÄtÄmânt de stat aflate în administrare, respectiv minirea sau, dupÄ caz, avizarea numirii, conducerii institutiilor de învÄtÄmânt administrate în parteneriat; e) delegarea unor reprezentanti ai comunitÄtii nationale respective la Ministerul Educatiei si CercetÄrii, în cadrul unor departamente cu atributii privind învÄtÄmântul în limba maternÄ.
B. Competente în domeniul culturii si cercetÄrii
a) elaborarea strategiilor si prioritÄtilor de prezervare si valorificare a patrimoniului cultural al comunitÄtii nationale respective; b) organizarea, administrarea si controlul institutiilor de culturÄ în limba maternÄ sau de cercetare, prezervare si dezvoltare a culturii proprii preluate de la autoritÄtile statului sau înfiintate prin decizie proprie, ori, dupÄ caz, participarea în parteneriat cu autoritÄtile publice competente la realizarea acestor atributii; c) numirea conducerii institutiilor culturale publice si de cercetare aflate în administrare, respectiv numirea sau, dupÄ caz, avizarea numirii conducerii institutiilor administrate în parteneriat; d) delegarea unor reprezentanti ai comunitÄtii nationale respective la Ministerul Culturii si Ministerul Educatiei si CercetÄrii, în cadrul unor departamente cu atributii privind patrimoniul cultural al comunitÄtii nationale în cauzÄ e) înfiintarea si decernarea unor burse si premii culturale si stiintifice.
C. Competente în domeniul informÄrii publice:
(a) elaborarea politicilor de programe a presei publice în conformitate cu reglementÄrile audiovizuale în vigoare (b) înfiintarea si administrarea unor organe de presÄ publice proprii, ori participarea în parteneriat cu autoritÄtile publice competente la organizarea unor posturi, sectii, redactii, ori emisiuni în cadrul societÄtilor publice de radio si televiziune; (c) numirea conducerii organelor de presÄ publice aflate îm administrare proprie, respectiv numirea, ori, dupÄ caz, avizarea numirii conducerii celor administrate în parteneriat (d) monitorizarea si supravegearea, pe baza reglementÄrilor în vigoare, caracterul public al mediilor care emit si în limba comunitÄtilor nationale, respectiv, sesizarea, în cazul încÄlcÄrii prevederilor legale, autoritÄtilor competente pentru solutionare (e) delegarea unor reprezentanti ai comunitÄtii nationale respective la alte autoritÄti de stat resort, în cadrul unor departamente cu atributii privind comunicarea publicÄ în limba maternÄ a comunitÄtilor nationale
D. Alte competente:
(a) administrarea si controlul unor servicii publice de formare, calificare si recalificare a fortei de muncÄ, respectiv alte servicii sociale prin institutii proprii sau realizarea acestor atributii în parteneriat cu alte institutii specializate ale statului (b) monitorizarea si supravegherea aplicÄrii si respectÄrii normelor juridice si a dispozitiilor referitoare la utilizarea limbii materne, iar în cazul încÄlcÄrii acestora, sesizarea autoritÄtilor competente, respectiv initierea procedurii juridice pentru solutionare (c) gestionarea patrimoniului aflat în proprietate sau administrare (d) controlul executiei bugetului propriu, respectiv administrarea sau, dupÄ caz, participarea în parteneriat cu autoritÄtile publice competente, ori monitorizarea administrÄrii fondurilor destinate finantÄrii activitÄtilor specifice din domeniul pÄstrÄrii, dezvoltÄrii si exprimÄrii identitÄtii culturale, lingvistice si religioase a minoritÄtilor nationale; (e) stabilirea unor taxe speciale, în conditiile legii, pentru asigurarea functionÄrii autonomiei culturale (f) stabilirea simbolurilor si a sÄrbÄtorilor nationale proprii
Art. 57. Atributiile si competentele legate de autonomia culturalÄ sunt exercitate la nivel central de un Consiliu National al Autonomiei Culturale (numit în continuare Consiliu National) sau la nivel local de consiliile locale de autonomie culturalÄ (numite în continuare consilii locale) ale fiecÄrei comunitÄti nationale, care printr-o declaratie de intentie a uneia dintre organizatiile sale constituite pe baza art. 39. al prezentei legi formuleazÄ vointa explicitÄ de a uza de acest drept.
Art. 58. (1) Consiliile de autonomie culturalÄ se constituie în urma alegerilor prin vot secret si direct, pentru o perioadÄ de 4 ani. (2) Au drept de vot acei cetÄteni români, care au împlinit vârsta de 18 ani si în baza dreptului inalienabil si exclusiv al asumÄrii si exprimÄrii apartenentei la comunitatea nationalÄ în cauzÄ solicitÄ înregistrarea în registrul electoral al comunitÄtii nationale. (3) Alegerile se desfÄsoarÄ pe liste deschise, conform principiului proportionalitÄtii. (4) Alegerile sînt organizate pe unitÄti administrativ-teritoriale, pentru structurile locale odatÄ cu alegerile locale, iar pentru Consiliul National odatÄ cu alegerile generale. NumÄrul de mandate posibile este calculat în functie de numÄrul de membri ai consiliilor de autonomie, pe plan local, respectiv pe tarÄ, mÄrimea populatiei care apartine comunitÄtii nationale la nivelul unitÄtii administrativ-teritoriale, conform datelor oficiale ale ultimului recensÄmînt, precum si raportul dintre acest numÄr si populatia totalÄ. (5) Listele cu candidati pot fi întocmite de organizatiile politice si civice ale comunitÄtii nationale. (6) Candidatii înscrisi pe liste sînt însirati în ordinea preferintelor exprimate de organizatia care a întocmit lista. Votul se exprimÄ prin indicarea numelui unui candidat de pe o singurÄ listÄ, (7) Mandatele sînt atribuite în functie de proportia voturilor obtinute aplicînd principiul celui mai mare rest. Ordinea candidatilor alesi de pe liste este datÄ de numÄrul voturilor exprimate pentru candidatii listei respective. În cazul candidatilor cu numÄr egal de voturi, sau a celor fÄrÄ voturi ordinea candidatilor este datÄ de preferintele organizatiei care a întocmit lista. (8) Alegerile se desfÄsoarÄ în circumscriptiile electorale desemnate pentru alegerile locale, respective generale. Autoritatea localÄ responsabilÄ de desfÄsurarea alegerilor va organiza alegerile pe baza registrului electoral al comunitÄtii nationale valabil pentru respectiva circumscriptie. Comisiile electorale ale circumscriptiilor sînt completate cu reprezentantii organizatiilor politice si civice ale minoritÄtii nationale care participÄ la alegeri.
Art. 59. (1) Procedura concretÄ de primÄ constituire a consiliilor prin alegeri directe va fi elaboratÄ de o comisie de lucru, formatÄ pe baza principiului paritÄtii din reprezentantii organizatiilor comunitÄtii nationale respective, legal constituite în conformitate cu prevederile art.39. al prezentei legi si depusÄ la Autoritatea ElectoralÄ PermanentÄ, institutie, care va supraveghea desfÄsurarea alegerilor si va confirma rezultatul acestora. (2) Cheltuielile legate de alegerile consiliilor vor fi suportate din bugetul de stat.
Art. 59 (nou) Se pot constitui pe baza optiunilor formulate în declaratia de intentie, sau conform deciziei Consiliului National deja constituit si structuri judetene sau regionale ale autonomiei culturale, în situatia unei prezente semnificative a comunitÄtii nationale respective în acel judet sau regiune.
Art. 59 (nou) În unitÄtile administrativ-teritoriale în care ponderea persoanelor apartinând unei comunitÄti nationale depÄseste 50%, nu se constituie consilii ale autonomiei culturale, competentele acestora fiind exercitate de cÄtre autoritÄtile administratiei publice locale alese, cu statut special.
Art. 60. Comunitatea nationalÄ care intentioneazÄ sÄ organizeze alegeri interne în vederea constituirii Consiliului va depune printr-una din organizatiile sale legal constituite conform art. 39 din prezenta lege un memoriu Guvernului României care, într-un termen de 30 de zile, printr-o HotÄrâre de Guvern, va stabili în comun acord cu organizatia minoritÄtii nationale respective, data alegerilor, precum si cheltuielile necesare desfÄsurÄrii acestora.
Art. 61. (1) DupÄ constituiriea oficialÄ, confirmatÄ de Autoritatea ElectoralÄ PermanentÄ, Consiliul National îsi elaboreazÄ propriul Statut de organizare si functionare. (2) Statutul se adoptÄ cu majoritatea membrilor Consiliului si se înainteazÄ pentru ratificare spre Parlamentul României.si se comunicÄ. (3) Statutul va fi aprobat de Parlament, dobândind astfel caracter de lege. (4) DupÄ aprobarea parlamentarÄ Statutul va fi înregistrat în Registrul Special al Consiliilor Nationale ale Autonomiei Culturale, aflat sub autoritatea Departamentului pentru Relatiile Interetnice al Guvernului.
Art. 62. (1) Consiliul va avea un aparat propriu finantat din bugetul de stat. (2) Pe lângÄ Consiliul National va functiona un Secretariat Permanent, iar pe lângÄ consiliile locale si judetene birouri permanente, cu atributii administrative si de gestionare curentÄ. (3) Organigrama Secretariatului Permanent, respectiv a birourilor permanente se aprobÄ prin hotÄrârea Consiliului National. (3) Angajatii Secretariatului Permanent si ai birourilor permanente sunt asimilati cu functionarii publici, iar salariul lor se asigurÄ din bugetul de stat.
Art. 63. Parlamentul, Guvernul sau autoritÄtile publice alese pot adopta, la propunerea Consiliului National al Autonomiei Culturale, respectiv ale consiliilor locale si judetene acte normative, prin care se vor delega competente proprii legate de exercitarea drepturilor la pÄstrarea, exprimarea si dezvoltarea identitÄtii etnice, culturale, lingvistice a minoritÄtii nationale, cÄtre Consiliul National sau, dupÄ caz, cÄtre consiliile locale, judetene sau regionale respective.
Art. 64. Conflictele juridice între Consiliul National, ori comitete judetene si autoritÄtile statului vor fi solutionate, pe calea contenciosului administrativ, în conditiile legii.
Art. 65. eliminare
Capitolul VI. Dispozitiile finale si tranzitorii
Art. 66. Cheltuielile suplimentare în legÄturÄ cu exercitarea drepturilor prevÄzute în prezenta lege vor fi suportate din bugetul de stat, precum si din bugetele locale în cauzÄ, pe baza unor legi speciale
Art. 67. (1) eliminare (2) În urma înregistrÄrii Consiliului National, în baza Statutului, în Registrul Special al Consiliilor Nationale ale Autonomiei Culturale, aceasta dobândeste calitate de autoritate publicÄ, persoanÄ juridicÄ, care va putea exercita competentele si atributiile prevÄzute în prezenta lege si propriul Statut.
Art. 68. Prezenta lege se completeazÄ cu legislatia în vigoare
Art. 69. Prezenta lege va intra în vigoare dupÄ 6 luni de la publicarea în Monitorul Oficial al României.
Art. 68 (nou) La data intrÄrii în vigoare a prezentei legi se abrogÄ orice dispozitii contrarii.
Art. 68 (nou) PânÄ la data intrÄrii în vigoare, Parlamentul respectiv Guvernul vor elabora si aproba actele normative de completare si modificare a unor legi, respectiv actele normative noi ce se impun în urma adoptÄrii prezentei legi. |
Centrul de Documentare ISPMN a iniţiat un proiect de monitorizare a presei pe tematica reprezentării minorităţilor naţionale. Ăn cadrul proiectului sunt monitorizate versiunile online ale mai multor cotidiane naţionale, atât ĂŽn limba română cât şi ĂŽn limba maghiară.
Ăn munca de colectare a materialelor beneficiem de aportul unui grup de studenţi ai Universităţii Babeş-Bolyai, Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială, fapt ce ne oferă posibilitatea unei dezvoltări continue a bazei noastre de date.
Proiectul de monitorizare a presei doreşte să ofere celor interesaţi, posibilitatea de utilizare a acestei baze de date  În viitoare analize.
|