Monitorizare de presă

Căutare

Cuvânt cheie

Organ:

Tematica:



Numele cotidianului: Gândul
Anul şi data apariţiei: 23.08.2007
Tematica: legea învăţământului – predarea limbii române ca a doua limbă
Categoria articolului: ştiri
Autorul articolului: Melania MANDAS VERGU
Titlul articolului: Învăţământul pentru minorităţi – singurul dezacord între sindicate şi MEC
Acces online: https://www.gandul.info/educatie/invatamantul-minoritati-singurul-dezacord-intre-sindicate-mec.html?3934;888579


„SechestraĹŁi“ în condiĹŁii de lux la Sinaia la Hotel Mara pe motiv de linişte şi concentrare, cei 11 directori şi consilieri din MEC şi cei 6 reprezentanĹŁi ai FederaĹŁiei Sindicatelor Libere din Învăţământ şi ai FederaĹŁiei „Spiru Haret“ au reuşit, ieri, să desluşească câteva principii generale ale proiectelor Legii Învăţământului Preuniversitar şi Statutului Personalului Didactic.

Arzătoare pentru sistemul de învăţământ sunt descentralizarea deciziei şi a finanţării, titulatura în învăţământ, învăţământul pentru minorităţi şi structura sistemului. Chiar dacă declaraĹŁiile anterioare păreau a face imposibilă orice comunicare între Minister şi reprezentanĹŁii sindicali, discuĹŁiile propriu-zise au arătat că există posibilitatea renunţării la orgolii şi aceea de a creiona o direcĹŁie spre care să meargă EducaĹŁia.

Din păcate, cea de-a treia FederaĹŁie Sindicală a Preuniversitarului, FEN, a refuzat să vină la Sinaia invocând diverse motive mai mult sau mai puĹŁin obiective şi privându-se în acelaşi timp de şansa de a-şi spune punctul de vedere.

Asupra descentralizării deciziei s-a căzut de acord că aceasta nu va însemna lepădarea în braĹŁele primarilor a tuturor prerogativelor ministerului, formulându-se modalităţile clare de numire a conducerii unei şcoli. Astfel, directorul de şcoală va fi numit numai în urma unui concurs, ce are criterii minimale obligatorii stabilite de MEC – la nivel naĹŁional – dar şi criterii specifice, stabilite de Consiliul de administraĹŁie al şcolii, în care în proporĹŁie de 40% din voturi comunitatea locală (administrativă, părinĹŁi) se poate exprima. Concursul este organizat de direcĹŁiile judeĹŁene de învăţământ – din punct de vedere tehnic – iar angajarea pe post o face tot consiliul de administraĹŁie, prin reprezentantul său, preşedintele, ales în fiecare an.

Formula la care s-a ajuns permite eliminarea clientelismului, inclusiv al celui politic şi a neprofesionalismului din viaĹŁa şcolii. Şi titularizarea a ieşit din încleştarea sindicate-minister cu o haină nouă, mult mai europeană şi mai aproape de asigurarea calităţii procesului educaĹŁional. După cei 2 ani de stagiatură, promovarea examenului de definitivat va conferi automat cadrului didactic şi statutul de titular al sistemului – încadrat pe perioadă nedeterminată – dacă acesta promovează concursul organizat de şcoală pentru respectivul post didactic. Statutul de cadru didactic asociat înseamnă atât încadrarea doar pe perioade determinate, dar şi calitatea de titular fără post. În privinĹŁa descentralizării fondurilor s-a agreat formula finanţării per elev.

Astfel, pentru fiecare elev şcoala va primi de la bugetul de stat sau din fonduri publice finanĹŁarea de bază, iar finanĹŁarea suplimentară va putea veni direct la şcoală atât de la MEC, cât şi de la comunitatea locală, ori din granturi şi programe europene, donaĹŁii. Cum era de aşteptat, învăţământul pentru minorităţi a aprins rău spiritele. ReprezentanĹŁii învăţământului minorităţii maghiare din MEC au cerut – probabil încurajaĹŁi şi de ultima declaraĹŁie publică a preşedintelui Traian Băsescu – programe şcolare speciale pentru 3 judeĹŁe, dar şi diferenĹŁieri în evaluarea finală între elevi, după etnie, pentru disciplina Limbă şi literatură română. ReprezentanĹŁii ministerului n-au putut formula un punct de vedere ferm.

Au făcut-o în schimb sindicaliştii, susĹŁinând că, în cazul diplomelor egale, şi condiĹŁiile de obĹŁinere a acestora trebuie să fie egale. Pentru a scăpa de acest cărbune încins, în lipsa ministrului sau a secretarilor de stat care să dea linia politică, secretarul general din MEC a propus amânarea adoptării soluĹŁiei finale. Astăzi, discuĹŁiile vor viza Legea Învăţământului Superior şi Statutul, urmând ca, luni, ministrul EducaĹŁiei să se întâlnească cu preşedinĹŁii federaĹŁiilor sindicale pentru prezentarea formei finale a proiectelor legislative.

  • Despre baza de date

Centrul de Documentare ISPMN a iniţiat un proiect de monitorizare a presei pe tematica reprezentării minorităţilor naţionale. În cadrul proiectului sunt monitorizate versiunile online ale mai multor cotidiane naţionale, atât ĂŽn limba română cât şi ĂŽn limba maghiară.

În munca de colectare a materialelor beneficiem de aportul unui grup de studenţi ai Universităţii Babeş-Bolyai, Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială, fapt ce ne oferă posibilitatea unei dezvoltări continue a bazei noastre de date.

Proiectul de monitorizare a presei doreşte să ofere celor interesaţi, posibilitatea de utilizare a acestei baze de date  În viitoare analize.