Căutare Numele cotidianului: Gândul „Sechestraţi“ în condiţii de lux la Sinaia la Hotel Mara pe motiv de linişte şi concentrare, cei 11 directori şi consilieri din MEC şi cei 6 reprezentanţi ai Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ şi ai Federaţiei „Spiru Haret“ au reuşit, ieri, să desluşească câteva principii generale ale proiectelor Legii Învăţământului Preuniversitar şi Statutului Personalului Didactic. Arzătoare pentru sistemul de învăţământ sunt descentralizarea deciziei şi a finanţării, titulatura în învăţământ, învăţământul pentru minorităţi şi structura sistemului. Chiar dacă declaraţiile anterioare păreau a face imposibilă orice comunicare între Minister şi reprezentanţii sindicali, discuţiile propriu-zise au arătat că există posibilitatea renunţării la orgolii şi aceea de a creiona o direcţie spre care să meargă Educaţia. Din păcate, cea de-a treia Federaţie Sindicală a Preuniversitarului, FEN, a refuzat să vină la Sinaia invocând diverse motive mai mult sau mai puţin obiective şi privându-se în acelaşi timp de şansa de a-şi spune punctul de vedere. Asupra descentralizării deciziei s-a căzut de acord că aceasta nu va însemna lepădarea în braţele primarilor a tuturor prerogativelor ministerului, formulându-se modalităţile clare de numire a conducerii unei şcoli. Astfel, directorul de şcoală va fi numit numai în urma unui concurs, ce are criterii minimale obligatorii stabilite de MEC – la nivel naţional – dar şi criterii specifice, stabilite de Consiliul de administraţie al şcolii, în care în proporţie de 40% din voturi comunitatea locală (administrativă, părinţi) se poate exprima. Concursul este organizat de direcţiile judeţene de învăţământ – din punct de vedere tehnic – iar angajarea pe post o face tot consiliul de administraţie, prin reprezentantul său, preşedintele, ales în fiecare an. Formula la care s-a ajuns permite eliminarea clientelismului, inclusiv al celui politic şi a neprofesionalismului din viaţa şcolii. Şi titularizarea a ieşit din încleştarea sindicate-minister cu o haină nouă, mult mai europeană şi mai aproape de asigurarea calităţii procesului educaţional. După cei 2 ani de stagiatură, promovarea examenului de definitivat va conferi automat cadrului didactic şi statutul de titular al sistemului – încadrat pe perioadă nedeterminată – dacă acesta promovează concursul organizat de şcoală pentru respectivul post didactic. Statutul de cadru didactic asociat înseamnă atât încadrarea doar pe perioade determinate, dar şi calitatea de titular fără post. În privinţa descentralizării fondurilor s-a agreat formula finanţării per elev. Astfel, pentru fiecare elev şcoala va primi de la bugetul de stat sau din fonduri publice finanţarea de bază, iar finanţarea suplimentară va putea veni direct la şcoală atât de la MEC, cât şi de la comunitatea locală, ori din granturi şi programe europene, donaţii. Cum era de aşteptat, învăţământul pentru minorităţi a aprins rău spiritele. Reprezentanţii învăţământului minorităţii maghiare din MEC au cerut – probabil încurajaţi şi de ultima declaraţie publică a preşedintelui Traian Băsescu – programe şcolare speciale pentru 3 judeţe, dar şi diferenţieri în evaluarea finală între elevi, după etnie, pentru disciplina Limbă şi literatură română. Reprezentanţii ministerului n-au putut formula un punct de vedere ferm. Au făcut-o în schimb sindicaliştii, susţinând că, în cazul diplomelor egale, şi condiţiile de obţinere a acestora trebuie să fie egale. Pentru a scăpa de acest cărbune încins, în lipsa ministrului sau a secretarilor de stat care să dea linia politică, secretarul general din MEC a propus amânarea adoptării soluţiei finale. Astăzi, discuţiile vor viza Legea Învăţământului Superior şi Statutul, urmând ca, luni, ministrul Educaţiei să se întâlnească cu preşedinţii federaţiilor sindicale pentru prezentarea formei finale a proiectelor legislative. |
Centrul de Documentare ISPMN a iniţiat un proiect de monitorizare a presei pe tematica reprezentării minorităţilor naţionale. În cadrul proiectului sunt monitorizate versiunile online ale mai multor cotidiane naţionale, atât în limba română cât şi în limba maghiară. În munca de colectare a materialelor beneficiem de aportul unui grup de studenţi ai Universităţii Babeş-Bolyai, Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială, fapt ce ne oferă posibilitatea unei dezvoltări continue a bazei noastre de date. Proiectul de monitorizare a presei doreşte să ofere celor interesaţi, posibilitatea de utilizare a acestei baze de date în viitoare analize. |