CÄutare Numele cotidianului: România LiberÄ Autonomiile de orice fel, inclusiv cele care se dezvoltÄ în urma regionalizÄrii pun în pericol suveranitatea ĹŁÄrii, de aceea românii preferÄ centralismul tradiĹŁional care le apÄrÄ sÄrÄcia sau descentralizarea limitatÄ care le conservÄ corupĹŁia
Regionalizarea României ar însemna împÄrĹŁirea ĹŁÄrii în zone cu identitÄĹŁi distincte, eventual istorice, care sÄ primeascÄ prerogative administrative, dar Ĺi politice în aĹa fel încât sÄ se poatÄ autoguverna. SÄ-Ĺi foloseascÄ banii, imaginaĹŁia Ĺi oportunitÄĹŁile fÄrÄ sÄ aĹtepte deciziile BucureĹtiului, iar dependenĹŁa lor de centru sÄ scadÄ în aĹa fel încât oamenii sÄ beneficieze de servicii adecvate pe mÄsura impozitelor pe care le plÄtesc, chiar dacÄ dupÄ aceea în unele provincii se va trÄi mai bine decât în altele.
Guvernul nu s-a hotÄrât cum va face decupajele regionale, în aĹa fel încât sÄ-i mulĹŁumeascÄ Ĺi pe liderii maghiari, care vor sÄ punÄ la un loc judeĹŁele Harghita, Covasna Ĺi MureĹ, cunoscute sub denumirea de Ţinutul Secuiesc, Ĺi pe naĹŁionaliĹtii români, mereu panicaĹŁi cÄ unirea din 1918 n-ar fi definitivÄ, iar Transilvania s-ar putea desprinde. O idee neagreatÄ definitiv pune în aceeaĹi regiune Ţinutul Secuiesc Ĺi judeĹŁele BraĹov, Sibiu, Alba. UDMR insistÄ, totuĹi, cÄ Alba nu are ce cÄuta în acest aranjament, fiindcÄ nu ar avea afinitÄĹŁi cu celelalte, dar autoritÄĹŁile române au evitat sÄ taie feliile regionale în funcĹŁie de regiunile istorice, mai mult din pricina prejudecÄĹŁilor decât din cauza unor pericole iminente. DacÄ ar fi urmÄrit cu adevÄrat o coerenĹŁÄ economicÄ Ĺi administrativÄ, România ar fi ales împÄrĹŁirea dupÄ regiunile tradiĹŁionale Banat, Transilvania, CriĹana Ĺi MaramureĹ, Muntenia, Oltenia, Dobrogea, Moldova. În acest fel animozitÄĹŁile UDMR nu mai aveau nici un sens, iar regionalizarea reînoda un parcurs natural interupt de centralismul instaurat dupÄ 1918.
Principiul regionalizÄrii a început sÄ fie aplicat în Europa dupÄ al Doilea RÄzboi Mondial, iar primul stat complet regionalizat a fost Germania, care a acceptat sistemul federal impus de AliaĹŁi în 1949 pentru descentralizarea puterii, ca garanĹŁie a democraĹŁiei. ÎmpÄrĹŁirea în landuri nu a ĹŁinut cont nici de tradiĹŁiile istorice, nici de cele economice sau culturale, ci a fost influenĹŁatÄ mai degrabÄ de zonele de jurisdicĹŁie a puterilor ocupatoare. Federalizarea Germaniei a întÄrit unitatea ĹŁÄrii Ĺi a încurajat o dezvoltare economicÄ relativ uniformÄ. În Italia sistemul introdus prin ConstituĹŁia din 1948 a delimitat regiuni istorice, dar efectul a fost de mÄrire a decalajelor economice între nord Ĺi sud, pe fondul mentalitÄĹŁilor diferite, dar Ĺi al tradiĹŁiilor diverse din peninsulÄ, încurajând dezvoltarea acolo unde existau premisele ei Ĺi lÄsând în sÄrÄcie zonele incapabile sÄ se mobilizeze. În schimb reforma regionalÄ desfÄĹuratÄ în Belgia în perioada 1970-1988 a trasformat un stat hipercentralizat într-unul federal cu tendinĹŁe secesioniste. Modelul francez pe care par sÄ-l revendice oficialii români a pornit de la aceleaĹi temeri pe care le au Ĺi românii-pericolul dezmembrÄrii ĹŁÄrii, de aceea sistemul aplicat în anii 1980 conservÄ în mare mÄsurÄ centralismul:regiunile franceze au o largÄ competenĹŁÄ materialÄ, dar fÄrÄ competenĹŁe normative. Regiunile franceze au devenit actori politici autonomi, supuse, însÄ arbitrariului guvernamental.
În majoritatea statelor Uniunii Europene funcĹŁioneazÄ regionalismul, iar România este obligatÄ dacÄ vrea sÄ beneficieze de fondurile comunitare sÄ punÄ în practicÄ o reformÄ în acest sens. Între modelele care funcĹŁioneazÄ mai mult pe hârtie, cum e cazul Portugaliei Ĺi cel al Italiei, care produce efecte adverse, România poate gÄsi o soluĹŁie bunÄ, doar dacÄ se dezbracÄ de hainele centralismului Ĺi acceptÄ o terapie intensÄ împotriva spaimelor istorice, mizând pe coerenĹŁa regiunilor istorice, fÄrÄ teama federalismului. Pentru a funcĹŁiona eficient noile regiuni ar trebui sÄ primeascÄ atât competenĹŁe economice, cât Ĺi politice, de aceea Ĺi noul legislativ ar fi logic sÄ aibÄ douÄ camere, una dedicatÄ reprezentanĹŁilor regionali.
|
Centrul de Documentare ISPMN a iniţiat un proiect de monitorizare a presei pe tematica reprezentării minorităţilor naţionale. Ăn cadrul proiectului sunt monitorizate versiunile online ale mai multor cotidiane naţionale, atât ĂŽn limba română cât şi ĂŽn limba maghiară. Ăn munca de colectare a materialelor beneficiem de aportul unui grup de studenţi ai Universităţii Babeş-Bolyai, Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială, fapt ce ne oferă posibilitatea unei dezvoltări continue a bazei noastre de date. Proiectul de monitorizare a presei doreşte să ofere celor interesaţi, posibilitatea de utilizare a acestei baze de date  În viitoare analize. |