CÄutare Numele cotidianului: Jurnalul NaĹŁional
PânÄ la alegerile locale din iunie 2012 structura administrativ-teritorialÄ a României trebuie reîmpÄrĹŁitÄ în 8 megajudeĹŁe, care ar urma sÄ se suprapunÄ actualelor 8 regiuni de dezvoltare economicÄ, singura deosebire urmând sÄ fie "capitalele" acestor noi structuri, Ĺi anume: Cluj, BraĹov, TimiĹoara, Craiova, ConstanĹŁa, IaĹi, PloieĹti Ĺi BucureĹti. Aceasta este dorinĹŁa preĹedintelui BÄsescu Ĺi propunerea adoptatÄ Ĺi prezentatÄ rapid de PDL, propunere care a stârnit un val de critici atât din partea partenerilor de guvernare ai PDL, UDMR în principal dar Ĺi UNPR, cât Ĺi din partea opoziĹŁiei.
Teoretic, deĹi nu existÄ încÄ un proiect de lege care sÄ conĹŁinÄ toate aceste modificÄri, ideile principale ale reorganizÄrii administrativ-teritoriale au fost prezentate mai întâi de Ĺeful statului la ĹedinĹŁa de Guvern de miercuri pe care a prezidat-o Ĺi, la câteva zile, de premierul Boc.
Astfel, potrivit explicaĹŁiilor date de Boc, propunerea PDL de reorganizare administrativ-teritorialÄ a ĹŁÄrii nu vizeazÄ apariĹŁia unei noi structuri administrative, ci porneĹte de la comasarea actualelor judeĹŁe în 8 structuri, pentru ca modificarea ConstituĹŁiei sÄ nu fie necesarÄ, iar noile judeĹŁe sÄ funcĹŁioneze pe baza actualului cadru constituĹŁional Ĺi cu modificarea doar a legislaĹŁiei administraĹŁiei publice locale Ĺi a serviciilor publice deconcentrate. Denumirile noilor judeĹŁe nu au fost stabilite încÄ, dar potrivit unor informaĹŁii prezentate de presÄ, acestea ar putea prelua numele regiunilor istorice ale ĹŁÄrii, adicÄ Moldova de Nord, Moldova de Sud, Muntenia, Oltenia, Transilvania, Banat, CriĹana Ĺi BucureĹti.
Principalul motiv al reorganizÄrii administrativ-teritoriale prezentate de PDL este o mai bunÄ atragere a fondurilor europene, Boc susĹŁinând cÄ actualele proiecte vor fi finalizate în actuala structurÄ Ĺi cu actuala organizare. Potrivit lui Boc, astfel se va realiza "o realÄ politicÄ de dezvoltare regionalÄ", care va permite accelerarea procesului de absorbĹŁie a fondurilor europene Ĺi va conduce la "o reducere substanĹŁialÄ" a costurilor statului cu administraĹŁia Ĺi o debirocratizare a serviciilor statului.
Cel mai important rol în promovarea politicii de dezvoltare regionalÄ va reveni Consiliilor JudeĹŁene, în numÄr de 8, acestea urmând sÄ coordoneze implementarea proiectelor cu impact major la nivel regional. De altfel aceastÄ idee a fost prezentatÄ ca motiv principal al reorganizÄrii Ĺi de preĹedintele BÄsescu. "Nu se poate privi la o dezvoltare raĹŁionalÄ a României cu unitÄĹŁi administrative atât de mici. Modul cum se utilizeazÄ banii europeni pe proiecte atât de mici, într-un judeĹŁ, nu e altceva decât ineficienĹŁÄ, facem canalizare într-un judeĹŁ în loc sÄ facem o magistralÄ mare care sÄ treacÄ prin trei judeĹŁe", a motivat BÄsescu miercuri la ĹedinĹŁa de Guvern când a lansat ideea reorganizÄrii.
Dincolo de eficienĹŁa teoreticÄ a noilor megastructuri în atragerea Ĺi utilizarea fondurilor europene, aceastÄ reorganizare ar urma sÄ aibÄ efecte directe în primul rând asupra cetÄĹŁenilor, opoziĹŁia reclamând costurile pe care vor trebui sÄ le suporte românii pentru preschimbarea actelor de identitate de exemplu sau a permiselor de conducere. Emil Boc a eliminat, cel puĹŁin declarativ, aceastÄ problemÄ, spunând cÄ, dupÄ stabilirea noilor judeĹŁe, cetÄĹŁenii nu vor fi nevoiĹŁi sÄ îĹi schimbe imediat actele de identitate, înlocuirea acestora urmând sÄ se facÄ treptat, pe mÄsura cÄ valabilitatea acestora va expira.
Având în vedere dimensiunea mare teritorialÄ Ĺi cea a numÄrului de indivizi ale noilor judeĹŁe, o astfel de structurÄ urmând sÄ aibÄ în medie 2,5 milioane de locuitori Ĺi 25-30 mii kilometri pÄtraĹŁi, opoziĹŁia a criticat Ĺi faptul cÄ, pentru a obĹŁine o adeverinĹŁÄ sau alte acte necesare, cetÄĹŁenii vor trebui sÄ se deplaseze pe distanĹŁe mari, în noile capitale. Emil Boc a susĹŁinut însÄ cÄ nu se va pune aceastÄ problemÄ, cÄci toate serviciile vor fi descentralizate Ĺi distribuite "în apropierea cetÄĹŁeanului". Boc a dat asigurÄri cÄ cetÄĹŁenii nu vor trebui sÄ parcurgÄ "kilometri în plus" pentru a obĹŁine adeverinĹŁe sau alte acte de la administraĹŁia localÄ, deoarece atribuĹŁiile vor fi transferate cÄtre primÄrii ori se vor menĹŁine în actualele zone unele oficii pentru diverse avize.
UDMR: Noile judeĹŁe sÄ se facÄ dupÄ alegerile parlamentare din 2012 În ciuda declaraĹŁiilor fÄcute atât de preĹedintele BÄsescu, cât Ĺi de Emil Boc, proiectul de lege nu este încÄ o certitudine, cÄci în urma reacĹŁiilor vehemente ale partenerilor de coaliĹŁie - UDMR ameninĹŁând cÄ nu va susĹŁine adoptarea acestei iniĹŁiative, Boc a plasat rezolvarea tuturor neînĹŁelegerilor în ĹedinĹŁa coaliĹŁiei de mâine. Ĺi tot în coaliĹŁie se va discuta Ĺi modul în care va fi promovat acest proiect de lege, deĹi secretarul general al PDL, Ioan Oltean, a lansat încÄ de vineri ideea asumÄrii rÄspunderii Guvernului. Ideea a fost contracaratÄ vehement de fostul lider al UDMR, Marko Bela, care a pus mâna pe telefon Ĺi i-a cerut explicaĹŁii lui Boc despre anunĹŁul lui Oltean. Potrivit lui Marko, Boc s-a delimitat de declaraĹŁie, susĹŁinând cÄ decizia se va lua în coaliĹŁie.
PânÄ la ĹedinĹŁa de mâine a coaliĹŁiei însÄ, UDMR spune clar cÄ nu este de acord cu propunerea celor 8 judeĹŁe Ĺi vine cu o altÄ strategie. Deputatul Petru Lakatos a explicat pentru Jurnalul NaĹŁional cÄ Uniunea va cere în ĹedinĹŁa coaliĹŁiei ca, deocamdatÄ, sÄ se aplice proiectul de lege marca UDMR privind cele 16 regiuni de dezvoltare, adicÄ cele 8 actuale sÄ se transforme în 12 sau chiar 16. "Noi nu suntem pentru desfiinĹŁarea acum a judeĹŁelor, ci cerem întâi crearea celor 16, sau poate doar 12 regiuni de dezvoltare. Nu ne plac aceste decizii pe genunchi, întâi sÄ discutÄm regiunile de dezvoltare, în loc de cele 8 sÄ facem 12 sau 16. Ĺi alegerile locale Ĺi parlamentare sÄ aibÄ loc pe aceastÄ formulÄ, iar la un an dupÄ alegerile parlamentare sÄ vedem cum funcĹŁioneazÄ aceste regiuni de dezvoltare mai mici, sÄ avem mai multe studii Ĺi puncte de vedere Ĺi atunci sÄ discutÄm despre judeĹŁe", spune Lakatos.
Deputatul UDMR a criticat Ĺi "devansarea" discuĹŁiei despre reorganizare, spunând cÄ în coaliĹŁie se stabilise ca acest subiect sÄ fie abordat în a doua parte a anului, Ĺi pune sub semnul întrebÄrii "studiile de impact al proiectulu" despre care preĹedintele BÄsescu spunea cÄ au fost fÄcute. "PreĹedintele a scos din joben acum o variantÄ, doar pentru a provoca USL la un rÄspuns. Am dubii cÄ s-ar fi fÄcut studii, Ĺi dacÄ le-au fÄcut, le-au ĹŁinut la sertar, Ĺi apoi iese scandal, aĹa cum au fÄcut Ĺi cu reorganizarea spitalelor, au zis cÄ au studii Ĺi apoi s-a dovedit cÄ erau din 2001-2002. E cea mai importantÄ decizie a ultimilor 20 de ani Ĺi ea s-a fÄcut pe genunchi", a mai spus Lakatos. Contactat de Jurnalul NaĹŁional, purtÄtorul de cuvânt al PDL, Sever Voinescu, nu a putut lÄmuri dacÄ existÄ sau nu studii de impact al proiectului de lege privind reorganizarea.
Cât priveĹte modalitatea de adoptare a proiectului PDL, deputatul UDMR Petru Lakatos a mai subliniat cÄ, potrivit legii administraĹŁiei locale 215/2001 Ĺi a CÄrĹŁii europene a autonomiei locale adoptatÄ la Strasbourg în octombrie 1985 Ĺi ratificatÄ de România prin Legea 199/1997 al cÄrei principiu de bazÄ este dreptul cetÄĹŁenilor de a participa la rezolvarea treburilor publice, este obligatorie organizarea unui referendum naĹŁional pentru consultarea populaĹŁiei.
Pârvulescu: la alegerile locale – PDL, superfavorizat, USL, aproape desfiinĹŁat Despre efectele noii organizÄri teritorial-administrative asupra rezultatelor viitoarelor alegeri, preĹedintele ProDemocraĹŁia, Cristian Pârvulescu, spune cÄ în mod cert PDL, partidul promotor al ideii, va fi superfavorizat la alegerile locale la nivelul primÄriilor. Pârvulescu spune cÄ, dupÄ ce PDL deja a obĹŁinut adoptarea în Parlament a legii alegerii primarilor din primul tur, aplicarea acestei legi împreunÄ cu noua reorganizare teritorialÄ ar duce la propulsarea PDL. "ExistÄ Ĺanse foarte mari ca PDL sÄ-Ĺi îmbunÄtÄĹŁeascÄ scorul, iar pe de altÄ parte sunt Ĺanse ca noua împÄrĹŁire teritorialÄ sÄ arunce în aer USL, pentru cÄ în protocolul încheiat USL viza actuala împÄrĹŁire teritorialÄ a ĹŁÄrii Ĺi o clientelÄ localÄ care se obiĹnuise cu ideea acestei organizÄri. Ĺi acest obiectiv a fÄcut parte din motivaĹŁia acestei reforme, care altfel este foarte riscantÄ Ĺi nepregÄtitÄ din timp, dar ar putea sÄ salveze relativ PDL, mai ales dacÄ o cumulÄm cu legea alegerii primarilor din primul tur. Deci la alegerea primarilor din primul tur, plus reorganizare va fi favorizat PDL.
Deja legea alegerii primarilor din primul tur favoriza PDL, acum cumulatÄ cu reorganizarea, este Ĺi mai mult în favoarea PDL. În schimb defavorizeazÄ în asemenea mÄsurÄ USL, încât dacÄ USL va accepta aceastÄ situaĹŁie, îĹi va merita pe deplin soarta", spune Cristian Pârvulescu. În privinĹŁa bazinelor electorale ale acestor partide însÄ, preĹedintele ProDemocraĹŁia spune cÄ, atât PDL, cât Ĺi PSD s-ar putea sÄ fie afectate, acestea nefiind partide ideologice ci partide de sistem, dependente de structurile teritoriale. "Nefiind partide ideologice, partidele nu se bazeazÄ pe votanĹŁi clari, au mai degrabÄ militanĹŁi care, debusolaĹŁi de reorganizarea teritorialÄ, nu se vor putea adapta Ĺi recupera mare lucru", avertizeazÄ Pârvulescu. "De aceastÄ debusolare", spune preĹedintele ProDemocraĹŁia, "ar putea profita chiar partidele antisistem, gen partidul lui Dan Diaconescu sau PRM. Este un fel de nou început al lumii.
În încercarea de a schimba raportul de forĹŁe care este defavorabil PDL Ĺi lui Traian BÄsescu, aceĹtia schimbÄ regula cu un an înainte de alegeri", mai spune Pârvulescu, atrÄgând atenĹŁia cÄ, pentru a aplica aceastÄ reformÄ, va trebui sÄ se modifice legea referendumului, în care la art. 13 alin. 3 este prevÄzut în mod obligatoriu referendumul. "DacÄ fac aĹa ceva, pur Ĺi simplu se compromit. Pentru cÄ este înscris în lege dreptul comunitÄĹŁilor teritoriale de a vota dacÄ sunt de acord cu modificÄrile", subliniazÄ Pârvulescu.
Cât priveĹte Ĺefiile celor opt viitoare consilii judeĹŁene, care vor deveni cele mai importante pârghii de influenĹŁÄ în teritoriu, o simulare fÄcutÄ de profesorul de ĹtiinĹŁe politice Alexandru Radu pornind de la rezultatele alegerilor din 2008 aratÄ cÄ PSD ar fi favorizat, câĹtigând jumÄtate din cele 8 CJ-uri, Ĺi anume cele din judeĹŁul cu capitala la IaĹi, cel cu capitala la ConstanĹŁa, cel cu capitala la PloieĹti Ĺi cel cu capitala la Craiova. În schimb, PDL ar câĹtiga doar judeĹŁele cu capitalele la TimiĹoara Ĺi Cluj, iar UDMR doar judeĹŁul cu capitala la BraĹov. Marele perdant ar fi PNL, care nu ar obĹŁine niciun CJ. În schimb dacÄ s-ar lua în calcul formarea USL, atunci alianĹŁa ar câĹtiga 7 din cele 8 CJ-uri, PDL nemaiobĹŁinând nimic.
- VedeĹŁi aici simularea alegerilor pe euroregiuni realizatÄ de profesorul de ĹtiinĹŁe politice Alexandru Radu pe blogul sÄu
USL propune opt regiuni de dezvoltare
Viziunea USL privind administraĹŁia publicÄ Ĺi dezvoltarea regionalÄ prevede ca cele opt regiuni de dezvoltare sÄ devinÄ Ĺi centre ale administraĹŁiei regionale, a precizat sâmbÄtÄ, la Sala Palatului, liderul PSD Victor Ponta. El a spus cÄ în perioada 2012-1016 trebuie sÄ se construiascÄ instituĹŁii noi, una dintre acestea fiind un consiliu regional condus de un preĹedinte ales, care sÄ reprezinte aleĹii locali. El a spus cÄ Ĺi sistemul judiciar trebuie adaptat, astfel încât fiecare regiune sÄ aibÄ o Curte de Apel. Potrivit viziunii USL, Consiliul regional va avea un preĹedinte ales direct de cetÄĹŁeni, cu membri cu atribuĹŁii în domenii executive Ĺi buget propriu. Ponta a arÄtat cÄ Guvernul va desemna opt prefecĹŁi, dar nu care sÄ fie Ĺefii preĹedinĹŁilor de consilii regionale sau judeĹŁene sau a primarilor, ci sÄ reprezinte Guvernul Ĺi sÄ sprijine regiunile. Liderul PSD a vorbit Ĺi despre înfiinĹŁarea unui Consiliu economic Ĺi social regional, cu rol consultativ în luarea deciziilor executive Ĺi cu atribuĹŁii stabilite prin dezbatere publicÄ. "Fiecare regiune trebuie sÄ-Ĺi dezvolte un centru economic, cultural, administrativ, o mare universitate, spital regional, insfrastructurÄ rutierÄ regionalÄ, aeroport internaĹŁional, centru sportiv, centru de afaceri, centru cultural", a spus Ponta.
Victor Ponta: miniĹtrii Udrea Ĺi IgaĹ au spus "nu" reorganizÄrii Liderul PSD, Victor Ponta, a prezentat sâmbÄtÄ un document datat 17 mai 2011, despre care a afirmat cÄ ar conĹŁine rÄspunsurile miniĹtrilor Elena Udrea Ĺi Traian IgaĹ referitoare la reorganizarea administrativÄ. "PrecizÄm cÄ MDRT nu are planificatÄ iniĹŁierea unor dezbateri Ĺi a unor acte normative pentru modificarea structurii administrative a României. Modificarea actualei organizÄri teritoriale nu e nici oportunÄ Ĺi nici necesarÄ pânÄ când la nivel comunitar nu se va lua o decizie în acest sens. MÄsura nu este recomandabilÄ în lipsa unei analize substanĹŁiale asupra impactului socio-economic al acesteia. ConsiderÄm cÄ orice propunere de reorganizare administrativ-teritorialÄ a României trebuie realizatÄ în cadrul unui proces amplu, care sÄ cuprindÄ studii de fundamentare detaliate, o analizÄ multi-criterialÄ a teritoriului naĹŁional, precum Ĺi o componentÄ de consultare publicÄ largÄ", susĹŁine Udrea în rÄspunsul sÄu. TotodatÄ, Ponta a dat citire Ĺi rÄspunsului dat de IgaĹ: "PânÄ în 2013, actuala organizare administrativ-teritorialÄ a României a fost asumatÄ de ĹŁara noastrÄ în procesul de negociere a aderÄrii la UE. Prin modificarea acestei date a organizÄrii teritoriale, vor fi probleme semnificative prin prezentarea programului operaĹŁional regional al cÄrui buget este repartizat pe regiuni de dezvoltare". |
Centrul de Documentare ISPMN a iniţiat un proiect de monitorizare a presei pe tematica reprezentării minorităţilor naţionale. Ăn cadrul proiectului sunt monitorizate versiunile online ale mai multor cotidiane naţionale, atât ĂŽn limba română cât şi ĂŽn limba maghiară. Ăn munca de colectare a materialelor beneficiem de aportul unui grup de studenţi ai Universităţii Babeş-Bolyai, Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială, fapt ce ne oferă posibilitatea unei dezvoltări continue a bazei noastre de date. Proiectul de monitorizare a presei doreşte să ofere celor interesaţi, posibilitatea de utilizare a acestei baze de date  În viitoare analize. |