Căutare Numele cotidianului: Cotidianul Preşedintele UDMR, Marko Bela, a declarat sâmbătă, la Târgu Mureş, la finalul şedinţei Consiliului Permanent al Uniunii, că nu predarea în limba maghiară a istoriei şi geografiei ar constitui o problemă pentru care încearcă blocarea adoptării legii educaţiei, ci există controverse nedeclarate. Marko Bela a afirmat că "discursul public este deviat în sensul istoriei şi geografiei pentru că pe temeiul lui poţi stârni sentimente xenofobe, antimaghiare". Liderul unional a subliniat că legea educaţiei prevede o reformă destul de profundă, care naşte multe controverse. "Legea educaţiei prevede o reformă destul de profundă: descentralizarea reţelei şcolare, subordonarea deciziilor comunităţilor locale, se schimbă radical modul de titularizare, pentru cei care intră în sistem. În învăţământul universitar se încearcă să se facă ordine (...) Din păcate, eu am avut impresia că acolo sunt marile controverse, nedeclarate eventual, cum se numesc rectorii, foarte multe controverse", a spus Marko. Preşedintele UDMR a mai afirmat că blocarea legii educaţiei pune în pericol continuarea reformei generale. "Prin blocarea legii educaţiei se pune în pericol atât continuarea reformei generale, dar şi lărgirea drepturilor minorităţilor, respectiv lărgirea ariei predării în limba maternă prin scoaterea din actuala lege a unor dispoziţii discriminatorii existente în lege. Nu putem renunţa la aceste obiective, continuarea reformei, şi nu putem renunţa la lărgirea drepturilor minorităţilor", a afirmat vicepremierul maghiar. Marko Bela a mai declarat, sâmbătă, la finalul şedinţei Consiliului Permanent, că partenerii de coaliţie trebuie să găsească o soluţie pentru adoptarea legii educaţiei, nu UDMR. "Săptămâna viitoare vrem să primim garanţii că legea educaţiei va fi adoptată. Nu UDMR a blocat legea, deci partenerii trebuie să găsească o soluţie. Zilele următoare trebuie să găsească mijloace constituţionale. Dacă eu aş putea să ofer soluţii, înseamnă să gândesc şi acţionez în locul partenerilor mei", a declarat Marko Bela. Acesta a sugerat că de vină sunt unii senatori din coaliţie care "nu au susţinut adoptarea legii". Marko Bela a sugerat că fără voturile UDMR se pot bloca şi alte legi. "Dacă reuşim să deblocăm legea educaţiei, mergem mai departe cu această coaliţie, dacă nu reuşim, nu cred că UDMR va reuşi să meargă mai departe. Şi aici nu este vorba de legea educaţiei, ne aşteaptă o perioadă foarte grea în ceea ce priveşte legea bugetului, legea salarizării, extrem de urgente, nu vor putea fi adoptate fără o solidaritate a întregii coaliţii, o coeziune a majorităţii parlamentare. Dacă nu se reuşeşte cu legea educaţiei, nu se va reuşi nici cu alte priorităţi", a afirmat senatorul. Liderul UDMR a precizat că doar Consiliul Reprezentanţilor Unionali (CRU) poate lua o decizie privind ieşirea de la guvernare. "Dacă auziţi că am convocat urgent CRU, atunci este o problemă", a spus Marko Bela. Consiliul Permanent al UDMR s-a întrunit sâmbătă, la Târgu Mureş, pentru a discuta opţiunile Uniunii de a merge mai departe în cadrul coaliţiei guvernamentale. În urma deciziei CCR de a declara neconstituţională angajarea răspunderii pe Legea educaţiei, conducerea UDMR a decis să facă o analiză a stadiului proiectelor de acte normative importante politic şi care reprezintă punctul din protocolul coaliţiei care vorbeşte despre întărirea drepturilor minorităţilor naţionale ca parte a înţelegerii Uniunii de a face parte din arcul puterii. |
Centrul de Documentare ISPMN a iniţiat un proiect de monitorizare a presei pe tematica reprezentării minorităţilor naţionale. În cadrul proiectului sunt monitorizate versiunile online ale mai multor cotidiane naţionale, atât în limba română cât şi în limba maghiară. În munca de colectare a materialelor beneficiem de aportul unui grup de studenţi ai Universităţii Babeş-Bolyai, Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială, fapt ce ne oferă posibilitatea unei dezvoltări continue a bazei noastre de date. Proiectul de monitorizare a presei doreşte să ofere celor interesaţi, posibilitatea de utilizare a acestei baze de date în viitoare analize. |