CÄutare Numele cotidianului: mediafax Elevii aparĹŁinând minoritÄĹŁilor naĹŁionale vor studia Istoria Ĺi Geografia României în limba maternÄ, dupÄ manuale identice cu cele pentru clasele cu predare în românÄ, în care vor fi transcrise toponimia Ĺi numele proprii româneĹti, iar Limba românÄ se va preda dupÄ programe Ĺi manuale speciale. EleviaparĹŁinând minoritÄĹŁilor vor studia Istoria Ĺi Geografia României în limba maternÄ (Imagine Prevederile sunt cuprinse în proiectul Legii educaĹŁiei, supus, joi, dezbaterii publice. Noul proiect al Legii educaĹŁiei aduce ca noutate pentru minoritÄĹŁi studierea în limba maternÄ a Istoriei Ĺi Geografiei României, cu menĹŁiunea cÄ numele proprii româneĹti Ĺi toponimia vor fi transcrise în limba românÄ, a declarat secretarul de stat Gheorghe Andrei Kiraly. Secretarul de stat a mai spus cÄ limba românÄ rÄmâne ca obiect de studiu în Ĺcolile cu predare în limba maternÄ, întrucât copii trebuie sÄ Ĺtie sÄ vorbeascÄ corect în aceastÄ limbÄ. Proiectul Legii educaĹŁiei naĹŁionale prevede cÄ, în cadrul învÄĹŁÄmântului preuniversitar cu predare în limbile minoritÄĹŁilor naĹŁionale, toate disciplinele vor fi studiate în limba maternÄ, cu excepĹŁia Limbii Ĺi literaturii române. Disciplina Limba românÄ va fi predatÄ, pe tot parcursul învÄĹŁÄmântului preuniversitar, dupÄ programe Ĺcolare Ĺi manuale elaborate în mod special pentru minoritatea respectivÄ, se mai aratÄ în proiectul de lege. Testele la disciplina Limba Ĺi literatura românÄ vor fi elaborate pe baza programei speciale. TotodatÄ, testele de evaluare, subiectele de examen de orice tip din învatamântul preuniversitar Ĺi lucrÄrile semestriale pentru elevii din învÄĹŁÄmântul cu predare în limbile minoritÄĹŁilor naĹŁionale vor fi elaborate în baza cerinĹŁelor didactico-metodologice stabilite de curriculum-ul naĹŁional. În ce priveĹte Istoria Ĺi Geografia României, proiectul de act normativ prevede cÄ în învÄĹŁÄmântul primar, gimnazial Ĺi liceal cu predare în limbile minoritÄĹŁilor naĹŁionale, cele douÄ discipline vor fi predate în limba maternÄ, dupÄ programe Ĺcolare Ĺi manuale identice cu cele pentru clasele cu predare în limba românÄ, cu obligaĹŁia transcrierii Ĺi însuĹirii toponimiei Ĺi a numelor proprii româneĹti Ĺi în limba românÄ. În învÄĹŁÄmântul gimnazial va fi introdusÄ ca disciplinÄ de studiu Istoria Ĺi tradiĹŁiile minoritÄĹŁilor naĹŁionale respective, cu predare în limba maternÄ, programele Ĺcolare Ĺi manualele la aceastÄ disciplinÄ urmând sÄ fie aprobate de Ministerul EduaĹŁiei. De asemenea, în programele Ĺi manualele de istorie vor fi reflectate istoria Ĺi tradiĹŁiile minoritÄĹŁilor naĹŁionale. Ministerul EducaĹŁiei trebuie sÄ asigure manualele Ĺcolare Ĺi materialele didactice specifice disciplinelor predate în limba maternÄ. Manualele Ĺcolare pot fi elaborate în limba de predare a minoritÄĹŁilor sau traduse din limba românÄ. Proiectul de lege mai prevede mÄsuri de sprijin pentru elevii aparĹŁinând minoritÄĹŁilor naĹŁionale care nu au posibilitatea sÄ înveĹŁe în limba maternÄ în localitatea de domiciliu. Astfel, pentru aceĹtia va fi decontat transportul la cea mai apropiatÄ ĹcoalÄ cu predare în limba minoritÄĹŁii respective sau vor primi cazare Ĺi masÄ gratuite în internatul unitÄĹŁii de învÄĹŁÄmânt unde au fost ĹcolarizaĹŁi. În învatamântul liceal Ĺi postliceal în care predarea se face în limba maternÄ, la disciplinele Ĺi modulele de pregÄtire de specialitate elevii trebuie sÄ înveĹŁe terminologia de specialitate Ĺi în limba românÄ. Probele de admitere Ĺi cele de la examenele de absolvire din învÄĹŁÄmântul preuniversitar pot fi susĹŁinute în limba în care au fost studiate disciplinele respective, se mai aratÄ în proiectul de lege. În municipiile, oraĹele Ĺi comunele cu mai multe instituĹŁii de învÄĹŁÄmânt cu predare în limbile minoritÄĹŁilor naĹŁionale, cel puĹŁin o unitate ĹcolarÄ va fi desemnatÄ pentru a primi personalitate juridicÄ, indiferent de efectivul de elevi. În cazul în care existÄ o singurÄ ĹcoalÄ gimnazialÄ sau liceu cu predare în limbile minoritÄĹŁilor naĹŁionale, aceasta va primi personalitate juridicÄ indiferent de efectivul de elevi. TotodatÄ, potrivit proiectului de lege, minoritÄĹŁile naĹŁionale au dreptul la reprezentare proporĹŁionalÄ în organele de conducere ale unitÄĹŁilor de învÄĹŁÄmânt, ale inspectoratelor Ĺcolare sau instituĹŁiilor echivalente, cu respectarea competenĹŁei profesionale. În unitÄĹŁile Ĺcolare cu predare Ĺi în limbile minoritÄĹŁilor naĹŁionale, unul dintre directori va fi un cadru didactic din rândul minoritÄĹŁii respective, cu respectarea competenĹŁei profesionale. Cadrele didactice care predau la grupe sau clase cu elevi aparĹŁinând minoritÄĹŁilor naĹŁionale au dreptul la pregÄtire Ĺi perfecĹŁionare în limba de predare. În învÄĹŁÄmântul primar cu predare în limbile minoritÄĹŁilor naĹŁionale, calificativele vor fi notate Ĺi în limba de predare. "În finanĹŁarea de bazÄ a unitÄĹŁii de învÄĹŁÄmânt preuniversitar cu predare în limbile minoritÄĹŁilor naĹŁionale, costul standard per elev Ĺi preĹcolar se calculeazÄ dupÄ un coeficient mÄrit pe baza factorilor de corecĹŁie, luând în considerare limba de predare. În cazul acestor unitÄĹŁi, se ĹŁine cont de izolarea lingvisticÄ, geograficÄ cât Ĺi de numÄrul redus de elevi Ĺi preĹcolari. Acest coeficient de limbÄ se aplicÄ Ĺi în cazul unitÄĹŁilor Ĺcolare în limba românÄ, aflate în condiĹŁii similare", se mai aratÄ în proiectul Legii educaĹŁiei. Proiectul de lege privind educaĹŁia naĹŁionalÄ a fost postat în dezbatere publicÄ, joi searÄ, pe site-ul Ministerului EducaĹŁiei. Acesta a fost discutat Ĺi avizat de Guvern, miercuri, într-o primÄ lecturÄ. La finalul dezbaterii publice, proiectul Legii edcuaĹŁiei va fi discutat din nou în Guvern, în vederea aprobÄrii finale. PreĹedintele Traian BÄsescu susĹŁinea, în august 2007, în timpul unei vizite în Covasna, necesitatea introducerii unui sistem special de predare a limbii române pentru copiii maghiari, ca Ĺi cum limba românÄ ar fi o limbÄ strÄinÄ pentru ei. Ĺeful statului spunea atunci cÄ unul dintre lucrurile pe care le-a sesizat în discuĹŁiile purtate cu localnicii era legat de învÄĹŁarea limbii române de cÄtre copiii care provin din familii de maghiari. Potrivit lui BÄsescu, aceĹtia au reclamat douÄ lucruri, repectiv cÄ sunt prea mulĹŁi suplinitori în locul unor profesori calificaĹŁi de limba românÄ Ĺi cÄ sunt copii, care provin mai ales din mediul rural, unde aceĹtia pânÄ când ajung la vârsta când pot merge la ĹcoalÄ vorbesc în familie numai în limba maghiarÄ, iar faptul cÄ sunt trataĹŁi la ĹcoalÄ ca Ĺi cum ar proveni din familii care cunosc limba românÄ îi face sÄ înveĹŁe cu dificulate limba românÄ. În opinia sa, acest sistem ar trebui introdus mÄcar în clasele I-IV. Ĺeful statului aprecia cÄ prin acest sistem copiii care provin din familii maghiare ar putea învÄĹŁa noĹŁiunile mai uĹor. ReprezentanĹŁii comunitÄĹŁii maghiare au susĹŁinut, de-a lungul timpului, necesitatea modificÄrii legii învÄĹŁÄmântului astfel încât în cazul copiilor aparĹŁinând unei minoritÄĹŁi naĹŁionale limba românÄ sÄ fie predatÄ dupÄ un alt program începând cu clasa I pânÄ în clasa a XII-a. PreĹedintele UDMR, Marko Bela, afirma, în martie 2009, cÄ Uniunea are douÄ deziderate în ce priveĹte predarea limbii române pentru elevii maghiari - modificarea legislaĹŁiei în acest sens Ĺi "umplerea cu un conĹŁinut cât mai bun" a dispoziĹŁiilor legale existente. Ideea preĹedintelui BÄsescu a fost reluatÄ, în noiembrie 2009, în timpul campaniei electorale, de cÄtre candidatul PNL la PreĹedinĹŁie, Crin Antonescu. Acesta susĹŁinea, referindu-se la copiii etnicilor maghiari, cÄ ar putea învÄĹŁa limba românÄ, în primii ani de ĹcoalÄ, ca pe o limbÄ strÄinÄ, precizând cÄ prin "limbÄ strÄinÄ" înĹŁelege altÄ limbÄ decât cea maternÄ. |
Centrul de Documentare ISPMN a iniţiat un proiect de monitorizare a presei pe tematica reprezentării minorităţilor naţionale. Ăn cadrul proiectului sunt monitorizate versiunile online ale mai multor cotidiane naţionale, atât ĂŽn limba română cât şi ĂŽn limba maghiară. Ăn munca de colectare a materialelor beneficiem de aportul unui grup de studenţi ai Universităţii Babeş-Bolyai, Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială, fapt ce ne oferă posibilitatea unei dezvoltări continue a bazei noastre de date. Proiectul de monitorizare a presei doreşte să ofere celor interesaţi, posibilitatea de utilizare a acestei baze de date  În viitoare analize. |