|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Premierul Tariceanu prezideaza sedinta de
Guvern (Foto: CAPP) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Planul de masuri privind gestionarea situatiei
create in urma aplicarii de catre Italia a decretelor de indepartare a
cetatenilor straini a fost stabilit in discutia de astazi a premierului Calin
Popescu Tariceanu cu ministrii de Interne, Justitiei si Externe, precum si
reprezentanti ai Ministerului Muncii. Ministrul de externe a declarat ca
romanii din Italia pot ataca in justitie ordinele de expulzare. Romanii
vizati de ordine de indepartare de pe teritoriul italian trebuie notificati
cu o luna inainte de punerea in practica a expulzarii, timp in care vor
beneficia de asistenta consulara si pot ataca in justitie decizia
autoritatilor italiene, sustine Adrian Cioroianu.
In cadrul discutiilor, fiecare minister a
prezentat propriile propuneri in domeniile gestionate, propuneri care au fost
integrate intr-un plan unitar de masuri. "Obiectivele propuse vizeaza
intensificarea cooperarii politienesti, judiciare, a asistentei consulare si
stabilesc o serie de masuri de integrare sociala, precum si de comunicare
publica", se arata intr-un comunicat al Guvernului.
In domeniul cooperarii politienesti, unul dintre
principalele obiective propuse vizeaza intensificarea cooperarii politienesti
operative, prin extinderea retelei de ofiteri romani in misiuni operative in
Italia.
In acest sens, Ministerul Internelor va
suplimenta pana la 30 de persoane numarul ofiterilor de politie detasati in
Italia pentru a lucra cu partenerii italieni. Ofiterii romani vor actiona sub
comanda unui specialist roman in crima organizata, adjunctul acestuia fiind
specializat in combaterea migratiei ilegale. Unii dintre acesti ofiteri vor
pleca in Italia chiar astazi.
Reprezentantii Ministerului de Interne vor
discuta cu omologii lor italieni masuri referitoare la modalitatile de
aplicare a mecanismului de expulzare, in sensul informarii atasatilor de
afaceri interne romani, cu cel putin 24 de ore inainte, de aplicarea deciziei
de indepartare a unor cetateni romani.
Asistenta judiciara
Alte masuri vizeaza adoptarea cadrului normativ
necesar pentru detasarea, de urgenta, a unor magistrati de legatura in
statele membre.
Pentru acordarea de asistenta judiciara pentru
cetatenii romani, a fost discutata posibilitatea contractarii unor firme de
avocatura, cu specialisti in materia liberei circulatii. Acestia vor asigura
asistenta juridica necesara cetatenilor romani aflati in Italia. Contractele
urmeaza a fi incheiate in perioada urmatoare. In domeniul cooperarii
judiciare, se are in vedere definitivarea detaliilor tehnice pentru
transferul numarului de persoane convenit cu partea italiana. In domeniul
asistentei consulare, au fost discutate masuri concrete, ce vizeaza, in
principal, implicarea consulilor onorifici in actiunile de informare si
asistare a cetatenilor romani aflati in situatii de acest gen.
Printre masurile sociale propuse se numara
imbunatatirea colaborarii cu autoritatile italiene in domeniul incluziunii
sociale a romanilor aflati in Italia. Ca masura concreta, va fi elaborat un
program pe termen scurt de colaborare si se va constitui un grup de lucru
coordonat la nivel de secretar de stat in Ministerul Muncii.
Campanii de imagine
O alta masura vizeaza protejarea drepturilor
cetatenilor romani angajati legal in Italia. In ceea ce priveste persoanele
cu probleme de integrare, se va incuraja un mecanism de repatriere voluntara.
Acesta consta in realizarea de parteneriate la nivelul autoritatilor locale,
astfel incat sa se asigure persoanelor care se repatriaza voluntar conditii
echivalente de munca si trai in Romania. Planul de actiuni contine si o
componenta de diplomatie publica, care vizeaza in primul rand integrarea
cetatenilor romani in societatea italiana. Vor fi realizate, in acest sens,
parteneriate cu organizatii neguvernamentale italiene, cu experienta in
domeniul integrarii imigrantilor, si cu asociatii romanesti pentru apararea
drepturilor minoritatilor. O alta propunere
vizeaza realizarea unei campanii de imagine publica a comunitatii romanesti
din Italia, care va consta in valorizarea mediului de afaceri romanesc din
Italia si a celui italian din Romania, precum si a personalitatilor romanesti
din Italia si aportul acestora la dezvoltarea societatii italiene.
Decret cu probleme
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Adrian Cioroianu (Mircea PAUN, ZIUA foto) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
"Avem datoria sa-i asistam pe romanii vizati
de expulzare. Vom angaja firme de avocatura pentru a le apara
drepturile", a anuntat seful diplomatiei intr-o conferinta de presa. El
a aratat ca, in ansamblu, decretul-lege adoptat de guvernul italian la 31 octombrie respecta
directiva 38 din 2004 a Comisiei Europene, dar ceea ce poate da nastere la
abuzuri este punerea in practica a ordinelor de expulzare de catre
autoritatile italiene.
"Acest decret-lege introduce noi prevederi
in materie de indepartare de pe teritoriul italian a cetatenilor statelor
membre ale Uniunii Europene pe motive de ordine publica si de siguranta
publica. Exista cateva inovatii", a subliniat Cioroianu. In timp ce
indepartarea de pe teritoriul italian pentru motive de siguranta nationala
continua sa fie decisa de catre ministrul de externe italian, pentru
simplificarea procedurii, acest decret-lege a adus expulzarea pe motive de
siguranta publica, expulzare ce poate fi decisa de prefectii diferitelor
regiuni, a aratat ministrul de externe.
"In principiu, executarea masurii de
expulzare are loc intr-un termen de o luna cu exceptia cazurilor de urgenta
dovedita", a subliniat Cioroianu.
"Acest decret-lege introduce o categorie
speciala de motive, numite "motive imperative de siguranta
publica", pentru care masura este executata imediat de chestor",
a explicat seful diplomatiei.
Cioroianu a aratat ca in cazul celor patru romani
deja expulzati, justificarea expulzarii pe motive de siguranta publica a fost
facuta de catre prefect exclusiv prin indicarea infractiunilor savaraite
anterior de catre persoana in cauza si, desi nu exista o definire exacta a
criteriilor pe baza carora se poate fundamenta o decizie de expulzare pe
motiv de siguranta publica, directiva 38 din 2004 stabilea in mod clar ca
existenta condamnarilor anterioare nu poate constitui un motiv in sine.
"Decizia trebuie luata pe baza
analizarii comportamentului individual al persoanei si trebuie sa respecte
principiul proportionalitatii. Masura nu trebuie luata decat atunci cand
persoana reprezinta a amenintare legala, reala, actuala si suficient de grava
la adresa unui interes fundamental al societatii si in speta a societatii
italiene", a subliniat ministrul. El a precizat ca i-a trimis in
acest scop comisarului pentru justitie, Franco Frattini, o scrisoare de
evaluare a decretului. |