Monitorizare de presă

Căutare

Cuvânt cheie

Organ:

Tematica:



Numele cotidianului: Cotidianul
Anul şi data apariţiei: 09/06/2012
Tematica: Tinerii romi - educaţia
Categoria articolului: reportaje
Titlul articolului: UNICEF: O școală pentru toți?
Numărul fotografiilor: 0
Acces online: https://www.cotidianul.ro/unicef-o-scoala-pentru-toti-148679/


Reprezentanţa UNICEF în România, în parteneriat cu Agenţia de Dezvoltare Comunitară „Împreună” şi Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului a lansat studiul ”O şcoală pentru toţi? Accesul copiilor romi la o educaţie de calitate”. 

Realizat cu sprijin financiar oferit de către Reprezentanţa UNICEF în România la finele anului 2010, studiul îşi propune: 

  • să ofere reperele necesare pentru analiza calităţii învăţământului la care au acces copiii din 70 de şcoli din cele mai sărace comunităţi de romi din România,
  • să prezinte date cantitative şi calitative despre abandonul şcolar, nepromovarea şi neparticiparea la educaţie a copiilor romi şi
  • să stimuleze o dezbatere publică pe marginea măsurilor de îmbunătăţire a accesului copiilor romi la o educaţie de calitate.

Conform studiului, 76% din copiii aflaţi în risc de abandon sunt de etnie romă; în 31% din unităţile de învăţământ analizate au fost identificate cazuri de segregare; şcolile care „deservesc” cele mai sărace comunităţi de romi sunt cele mai „sărace” din punct de vedere a infrastructurii de care acestea dispun (toalete, terenuri de sport, laboratoare de specialitate, biblioteci, computere, cadre didactice specializate etc); formarea continuă a cadrelor didactice care activează în aceste şcoli este cu mult sub media naţională.

Printre recomandările studiului se numără:

  • Sporirea resurselor alocate școlilor cu pondere semnificativă de elevi romi;
  • Monitorizarea calității învățământului în școlile cu pondere semnificativă de romi și publicarea periodică a unui raport asupra stării învățământului la care au acces romii;
  • Adoptarea unor măsuri de combatere a sărăciei (verificarea și corectarea mecanismelor de acordare a burselor sociale, programe de tip ”after-school” și altele);
  • Promovarea unei alte viziuni asupra abandonului școlar (încadrarea personalului de sprijin, combaterea cauzelor, nu a simptomelor abandonului, punerea la punct a unui sistem de avertizare timpurie și luarea unor măsuri de prevenire);
  • Promovarea dialogului intercultural (o mai bună cunoaștere a realităților rome, continuarea politicii mediatorilor școlari, educația interculturală în școlile multietnice și ca parte a formării cadrelor didactice)

”Studiul aduce, din păcate, confirmarea unor realități dureroase în ceea ce privește accesul copiilor romi la o educație de calitate. UNICEF promovează egalitatea de șanse și se apleacă cu precădere asupra copiilor celor mai vulnerabili. Problema absenteismului și a abandonului școlar este din ce în ce mai îngrijorătoare, iar UNICEF își concentrează toate eforturile pentru a contribui la oprirea fenomenului. Studii ca cel de față sunt folosite pentru a putea aborda cauzele specifice ale abandonului”, a declarat domnul Edmond McLoughney, reprezentant UNICEF în România.

  • Despre baza de date

Centrul de Documentare ISPMN a iniţiat un proiect de monitorizare a presei pe tematica reprezentării minorităţilor naţionale. În cadrul proiectului sunt monitorizate versiunile online ale mai multor cotidiane naţionale, atât în limba română cât şi în limba maghiară.

În munca de colectare a materialelor beneficiem de aportul unui grup de studenţi ai Universităţii Babeş-Bolyai, Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială, fapt ce ne oferă posibilitatea unei dezvoltări continue a bazei noastre de date.

Proiectul de monitorizare a presei doreşte să ofere celor interesaţi, posibilitatea de utilizare a acestei baze de date  în viitoare analize.