IalomiČa are comunitÄČi defavorizate, cu copii lipsiČi de orice perspective Či familii mult prea sÄrace pentru a-i susČine financiar la ČcoalÄ. Una dintre localitÄČile unde Čcolile sînt, de regulÄ, lux pentru unii copii este ČÄndÄrei, oraČ cu populaČie rromÄ semnficativÄ. Aici, dacÄ nu posibilitÄČile financiare îngrÄdesc dreptul copiilor la ČcoalÄ, mentalitÄČile, dar mai ales obiceiurile specifice, fac de cele mai multe ori regulile. Combaterea abandonului Čcolar în rîndul copiilor, acolo unde acesta existÄ nu mai este demult o noutate. Mai nou, profesorii Či reprezentanČii comuniČÄČilor de rromi se luptÄ cu înscrierea copiilor la o formÄ de educaČie ČcolarÄ. O luptÄ grea, susČinutÄ doar de dorinČa profesorilor de a-Či vedea clasele pline de prichindei... ºÄndÄrei, ora Čul unde profesorii sînt mai întîi oameni Ministerul EducaČiei, în parteneriat cu FundaČia Ruhama, implementeazÄ pe parcursul unui an proiectul «ToČi la grÄdiniČÄ, toČi în clasa I», program ce vizeazÄ creČterea accesului la educaČie Či a nivelului educaČional al copiilor din comunitÄČile defavorizate, cu precÄdere rromi. Proiectul îČi propune prevenirea Či corectarea pÄrÄsirii timpurii a Čcolii în rîndul copiilor cu vîrste între 5 Či 8 ani din 420 de comunitÄČi dezavantajate, cîte 10 în fiecare judeČ din ČarÄ, unde profesorii implicaČi încearcÄ sÄ identifice alternative educaČionale pentru preČcolari Či pÄrinČii acestora. Una dintre cele zece localitÄČi din IalomiČa unde se deruleazÄ proiectul amintit este ČÄndÄrei, mai excat Čcoala nr. 2 «Spiru Haret». Aici profesorii au fost instruiČi pentru derularea în bune condiČii a trei programe alternative educaČionale pentru comunitÄČile de rromi: «grÄdiniČa de varÄ», «ČcoalÄ dupÄ ČcoalÄ» Či «Čcoala pÄrinČilor». «În august 2010, 20 de copii care nu au frecventat grÄdiniČa publicÄ au beneficiat de cursuri intensive pentru pregÄtirea achiziČiilor fundamentale pentru clasa I. În continuare, cei 20 de copii care au mers la grÄdiniČa estivalÄ au urmat Programul «ČcoalÄ dupÄ ČcoalÄ», timp de 2 ore în fiecare zi. «În acest timp, copiii beneficiazÄ de asistenČÄ în pregÄtirea lecČiilor Či temelor, activitÄČi de recuperare Či ameliorare a cunoČtinČelor de limba românÄ Či matematicÄ, consolidarea Či aprofundarea de noi cunoČtinČe, activitÄČi de remediere comportamentalÄ, activitÄČi sportive, muzicale sau culturale» susČine învÄČÄtorul Nicoleta Toma, coordonatorul programului. Mai mult, elevii implicaČi în programul educativ beneficiazÄ pe toatÄ perioada de un pacheČel pentru masa de prînz Či de rechizitele necesare. De asemenea, potrivit organizatorilor, prin proiectul iniČiat a fost posibilÄ Či distribuirea de pachete cu îmbrÄcÄminte pentru copiii fÄrÄ posibilitÄČi materiale. «Sîntem mîndri cÄ toČi Čtiu acum sÄ scrie, sÄ citeascÄ Či sÄ socoteascÄ. În plus, au învÄČat multe cîntecele Či poezii pe care le prezintÄ la serbÄrile Čcolare ceea ce este extraordinar» încheie învÄČÄtorul Nicoleta Toma. Derularea proiectului în IalomiČa se datoreazÄ Či eforturilor inspectorului pentru rromi, Ion Sandu. Mirela Alexandrescu, îngerul pÄzitor al elevilor . «ToČi la grÄdiniČÄ, toČi în clasa I» a fost demarat de Mirela Alexandrescu, directorul Čcolii nr. 2 «Spiru Haret», profesorul care a dispÄrut în urma unui regretabil accident rutier, anul trecut. Nefericitul incident nu a împiedicat cadrele didactice ale Čcolii sÄ continue activitatea programului. Mai mult, la ultima manifestare în ČcoalÄ, elevii Či profesorii laolaltÄ Či-au amintit cu drag de acČiunile educaČionale ale profesorului Alexandrescu, Činînd cîteva clipe de reculegere în memoria frumoasÄ a celei ce le-a fost un profesor atît de devotat. «AceČti copii Či profesori sînt extraordinari! Nu vÄ imaginaČi cîtÄ forČÄ îmi inspirÄ. Se duc mereu la tabloul Mirelei care este încÄ în ČcoalÄ Či îmi spun, cînd participÄ la parastasele Mirelei, cÄ îi inspirÄ. Sînt copii buni, Dumnezeu trebuie sÄ-i ocroteascÄ. Iar Nicoleta Toma, cea care a continuat ce a început Mirela în acea ČcoalÄ nu meritÄ decît laude. Din suflet îi mulČumesc pentru cÄ elevii erau sufletul Mirelei» spune Chira Mocanu, mama profesorului Alexandrescu. |
Centrul de Documentare ISPMN a iniţiat un proiect de monitorizare a presei pe tematica reprezentării minorităţilor naţionale. Ăn cadrul proiectului sunt monitorizate versiunile online ale mai multor cotidiane naţionale, atât ĂŽn limba română cât şi ĂŽn limba maghiară.
Ăn munca de colectare a materialelor beneficiem de aportul unui grup de studenţi ai Universităţii Babeş-Bolyai, Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială, fapt ce ne oferă posibilitatea unei dezvoltări continue a bazei noastre de date.
Proiectul de monitorizare a presei doreşte să ofere celor interesaţi, posibilitatea de utilizare a acestei baze de date  În viitoare analize.
|