Monitorizare de presă

Căutare

Cuvânt cheie

Organ:

Tematica:



Numele cotidianului: Gazeta de Cluj
Anul şi data apariţiei: 21.10.2010
Tematica: Tinerii romi - educaţia
Categoria articolului: reportaje
Autorul articolului: Diana Gabor
Titlul articolului: Copiii romi se pregatesc sa mearga la scoala
Numărul fotografiilor: 1
Acces online: https://www.gazetadecluj.ro/citeste/3929-copiii-romi-se-pregatesc-sa-mearga-la-scoala


Programele pentru educaţia timpurie a copiilor din grupuri sociale vulnerabile au început să fie implementate abia în ultimii ani în România. În judeţul Bihor, Fundaţia Ruhama organizează grădiniţe de vară pentru copiii din comunităţile de romi. În 2007 aceştia au desfăşurat Grădiniţe de vară în 22 de localităţi. În localitatea Diosig, la solicitarea comunităţii şi a autorităţilor locale, au fost organizate două grădiniţe estivale, câte una în fiecare comunitate de romi. Iniţial au fost planificate doar 20 de grădiniţe de vară, dar cererea a fost peste aşteptări. Şcoala din Sâtelec a primit sprijin financiar şi de la Consiliul Local pentru implementarea unui asemenea program educaţional, iar în Balnaca şi Ortiteag, administraţiile au finanţat în totalitate grădiniţele de vară.

Programe educaţionale în colaborare cu autorităţile locale

Asistenţa oferită de Fundaţia Ruhama şcolilor pentru organizarea grădiniţelor de vară a constat într-o sesiune de instruire cu toate resurse umane implicate în proiect şi au fost trimise adrese de informare cu privire la metodologia pentru demararea grădiniţei de vară. Aceştia au oferit şi asistenţă financiară şi tehnică, în colaborare cu Consiliile Locale. ”În fiecare gradiniţă de vară, un tânăr student rom a susţinut o activitate didactică cu scopul de a pregăti şi motiva copiii pentru înscriere la şcoală. Au fost organizate 15 activităţi didactice cu copiii în care s-au prezentat poveşti despre rolul educaţiei în viaţă, s-au organizat jocuri de rol, a avut loc prezentarea instrumentelor şcolare (ghiozdan, penar, manual, caiete). Activităţile desfăşurate în cadrul Grădiniţelor de vară au fost atât activităţi curriculare, cât şi extracurriculare (vizite, excursii, serbări, etc.), vizite ale membrilor Grupurilor de Sprijin Local în cadrul Grădiniţelor de Vară (medic, poliţist, etc.)”, este detaliat pe site-ul fundaţiei.

Fundaţia a atras sprijinul mai multor companii şi organizaţii pentru grădiniţele de vară. Compania ABN AMRO Bank Romania a sprijinit desfăşurarea gradiniţelor de vară cu suma de 1.500 Euro. De asemenea, echipele de pe plan local au încercat să atragă sponsorizări de la diferiţi agenţi economici din zonă pentru prânzul copiilor, apă şi răcoritoare pentru copiii din gradiniţe, transportul pentru activităţi extracurriculare.

ONG-ul anului în domeniul educaţiei

La sfârşitul grădiniţelor de vară s-a realizat Conferinţa „Gradiniţele de Vară 2007”, la care au participat 102 persoane: cadre didactice, asistenţi educatori, facilitatori comunitari, reprezentanţi ai partenerilor (Inspectoratul Şcolar al Judeţului Bihor, Instituţia Prefectului – Judeţul Bihor), reprezentanţi ai autorităţilor locale, precum şi reprezentanţi ai presei. În cadrul conferinţei s-au discutat rezultatele gradiniţelor de vară, problemele întâmpinate, bunele practice, iniţiative ale echipelor pe plan local şi teme de interes pentru educaţia copiilor romi – Ordinul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului nr. 1539 din 19.07.2007 privind normele de încadrare şi de activitate ale mediatorului şcolar, Ordinul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului nr. 1540 din 19.07.2007 privind interzicerea segregării şcolare a copiilor romi şi aprobarea metodologiei pentru prevenirea şi eliminarea segregării şcolare a copiilor romi – şi a fost distribuit Calendarul Şcolar pentru a fi folosit ca material didactic pentru acţiunile demarate pentru elevii romi.

Fundaţia Ruhama a primit în 2009 titlul de ONG-ul anului în domeniul educaţiei în cadrul Galei Premiilor în Educaţie.  ”Prin premiul acordat Fundaţiei Ruhama, juriul Galei Premiilor în Educaţie a felicitat peste 1000 de copii romi, maghiari şi români şi peste 450 de părinţi, proveniţi din comunităţi extrem de sărace, pentru care educaţia este adeseori percepută ca fiind un apanaj al celor înstăriţi. Este onorant să ne alăturăm demersurilor Fundaţiei Dinu Patriciu de a contribui la evidenţierea necesităţii corelării eforturilor tuturor actorilor publici, inclusiv mediul de afaceri, pentru a oferi şansa de a construi viitorul copiilor noştri prin educaţie, stimă de sine şi profesie”, a declarat Marian Daragiu, preşedintele Fundaţiei.

Programul ”Şcoala Părinţilor” este o iniţiativă nouă a Fundaţiei Ruhama, având ca scop prevenirea abandonului şcolar la copiii aflaţi în clasa a IV-a, prin abordarea directă a părinţilor, şi s-a desfăşurat, pentru prima dată, în anul 2007. În perioada cuprinsă în intervalul aprilie – iunie 2008, Centrul de Consiliere şi Sprijin pentru părinţi şi copii a fost, de asemenea, implicat în acţiunea intitulată ”Şcoala Parinţilor II", la care a participat un numar de 334 de părinţi şi aproximativ 400 de copii.

Un început bun pentru o traiectorie şcolară de succes

Şi Organizaţia ”Salavaţi Copiii” derulează un proiect de educaţie preşcolară pentru copiii romi. Acesta îşi propune sprijinirea pregătirii acestora, dezvoltarea abilităţilor necesare pentru a face faţă exigenţelor şcolare şi pentru a le da astfel posibilitatea de a începe şcoala în condiţii egale cu ceilalţi copii. Experienţa anterioară a organizaţiei arată că dupa asigurarea unei pregatiri preşcolare, copiii romi, care au căpătat abilităţile de a scrie, desena, învăţa, cânta, lucra împreună, obţin rezultate foarte bune la învăţătura şi se integrează mai uşor în disciplina şcolară.

Pentru că ”Salvaţi Copiii” crede că un bun început este o garanţie a păstrării copiilor romi în şcoala, iar pregătirea preşcolară se asigură în grădiniţe, la care copiii romi au dificultăţi de a veni cu regularitate datorită greutăţilor financiare ale familiilor lor, organizaţia a demarat în anul 2000 acest proiect. Pe parcursul acestei perioade, au beneficiat de pregatirea preşcolară peste 500 copii şi familiile lor din 10 localităţi din România.

Educatoarele au primit informaţii privind specificul etniei rome şi detalii despre scopul şi derularea proiectului. Gradiniţele au fost reparate şi zugrăvite, s-au achiziţionat unele obiecte de mobilier, televizor, radiocasetofoane, jocuri didactice, jucării şi rechizite pentru copii. Copiii romi din grupele pregătitoare au beneficiat de pregătire şi de o gustare zilnică.

Pe durata vacanţei de vară, copiii din gradiniţe, împreună cu viitorii lor învăţători şi unii dintre viitorii colegi, au petrecut împreună o săptămână în tabere, cu scopul de a se cunoaşte şi a se acomoda cu persoanele pe care le vor întâlni la şcoală. Educatoarele au întâlniri periodice cu părinţii, vizitează copiii acasă, se întâlnesc cu autorităţile locale, pentru a căuta soluţii de îmbunătăţire a situaţiei copiilor, inclusiv privind frecvenţa şcolară. ”Copiii romi care au beneficiat de pregătirea suplimentară şi au fost înscrişi în clasa I la şcoală au rezultate bune la învăţătura şi disciplină şi o prezenţă regulată la ore. Ei au sentimentul că sunt egali cu ceilalţi colegi, întrucât au cunoştinţe şi abilităţi similare”, explică reprezentanţii fundaţiei pe site-ul oficial.

Există proiecte similare derulate şi de la alte fundaţii, cum este cazul programului Step by Step al Fundaţiei Soros. Acesta îşi propune susţinerea accesului copiilor romi la educaţie şi servicii sociale, implementarea programului eucaţional în comunităţile de romi, organizarea unor experiențe pozitive de învăţare care să vină în întâmpinare nevoilor copiilor romi, precum şi conştientizarea rolului şi importanţei educaţiei părinţilor romi şi încurajarea implicării lor în educaţia copiilor
  • Despre baza de date

Centrul de Documentare ISPMN a iniţiat un proiect de monitorizare a presei pe tematica reprezentării minorităţilor naţionale. În cadrul proiectului sunt monitorizate versiunile online ale mai multor cotidiane naţionale, atât în limba română cât şi în limba maghiară.

În munca de colectare a materialelor beneficiem de aportul unui grup de studenţi ai Universităţii Babeş-Bolyai, Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială, fapt ce ne oferă posibilitatea unei dezvoltări continue a bazei noastre de date.

Proiectul de monitorizare a presei doreşte să ofere celor interesaţi, posibilitatea de utilizare a acestei baze de date  în viitoare analize.